onsdag 5 september 2007

Jag passade på att kolla genom dagstidningarna på nätet under lunchen idag och hittade direkt två saker som var intressanta.

För det första: Hur uselt har det gått för Reinfeldt under den här mandatperioden egentligen? Nu har ännu en person försvunnit från en ministerpost. Skillnaden är ju att han avgår frivilligt, utan någon skandal först, men det har ju varit några avhopp nu. Senaste är Mikael Odenberg, försvarsministern. Jag gillar dock hans skäl att avgå:
Jag vill kunna se mig själv i spegeln.

Allvarligt: Hur många politiker kan säga det?

För det andra: Maud Olovssons nya lön. I Expressen står det att hon nu ska ha 138 500 kr/månaden. Säg det en gång till med mig. 138 500 kronor. I månaden. Allvarligt? Är det normalt att ha en sådan lön när man är minister? Inte ens statsministern har en sådan lön*, varför har då näringsministern, eller rymdministern, eller vad hon nu är för minister, det? Hon får lön från partiet, 37 500/månad, för att hon leder partiet och ett statsrådssarvode, 101 000/månad, för att hon är minister. Behöver hon närmare 140 000 i månaden? Hon verkar ju inte shoppa så mycket, så vad gör hon då slut pengarna på?! Och räcker det inte med statsrådsarvodet på 101 000?

OK, det kan ju vara uppmuntran eftersom hon är en av mycket få ministrar som faktiskt har varit synliga efter valet, men nu går det väl lite väl långt?

*OK, han har 126 000/månad. Detta är också en ganska grotesk summa, om man nu funderar på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar