måndag 3 september 2007

Filmtajm..


Maken tipsade mig om ett DVD-omslag som jag "bara måste" blogga om. Själva filmen är inget som *jag* kommer att se, men jag måste erkänna att de fick mig att skratta när jag läste baksidestexten. Eller ska jag kanske skriva baksides texten? Filmen heter i alla fall Megalodon Jättehajen* (märk väl stavningen här). Texten lyder (alla fel är översättarens, inget är mitt):


Till en av Världens största ojleriggar (COLOSSUS) vilken finns i kallaste och ogästvänligaste delen av jorden i Nordatlanten vi Grönlands kust, kommer ett film team för att vara med vid borrningen av det djupaste oljehålet någonsin. Nexecon's VD Peter Brazier har infiltrerat detta news team för att vara med och dokumentaera säkerhetan för allt liv i Oceanen.

Men vi den djupa borrningen går något fel, och man frigör en 60 miljoner år 11 ton tung MEGALOON (Jättehaj) som någonsin har levt på jorden, blod törstigare och grymmare, än någon annan hajart.

Vem ska överleva denna skräck

Deep Sea Drilling som går helt fel

OK, var ska vi börja? Det känns som att skjuta på något som står still och förmodligen tappat all förmåga att försvara sig. Det som är ännu jobbigare är att jag har elever som skriver sådana här texter... Hur många fel kan du hitta sammantaget? Jag hittar 17, men då räknar jag inte med en väldigt lång första mening.

Något som jag personligen tycker är kul är att här på baksidan handlar det om en megaloon, alltså en total knäppskalle eller en jäkligt stor lom.

Förresten, jag dissade översättaren lite lätt här ovan, men det är väl (förhoppningsvis) så att det är någon direktöversättningssida som man kan skylla på i det här fallet. Hur som helst, alla stavfel, syftningsfel och meningsbyggnadsfel satte en liten guldkant på min dag. Maken vet hur han kan muntra upp mig.

Framsidan har en ganska rolig s k tagline också:
20 Meter 11 ton förhistorisk Terror
Havs Djupens Dödligaste predator

Varför alla dessa stora bokstäver? Personligen kan jag tycka att ordet predator (om man nu använder det i vanligt svenskt tal) är läskigt nog för att få vara stavat med stor bokstav. Och meter är tydligen läskigare än ton. Hur tänker de?

Jag återkommer med recension när Maken har kollat på den. Jag kommer dock *inte* att se den.

* Från 2004. 2,1 på IMDB:s skala. Wow. Verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar