tisdag 18 december 2012

Tisdag - matplan och packningsförberedelser

Jag fick ju en ny kokbok av Maken i födelsedagspresent och han har kommit med en pik eller två om att jag borde använda den eller någon av de andra nu när jag har så bra förvaring av dem. Sagt och gjort, igår kväll gjorde jag min typ första veckomeny någonsin. Den funkar bara t o m fredag, sedan åker vi ju till mamma. Men i alla fall... :)

Måndag: Skinkgryta med pressad potatis
Tisdag: Guldsoppa med tortilla
Onsdag: Tacosoppa  - kanske med tortilla
Torsdag: Rester (vi är inte hemma till middag, så Farfar ska fixa mat åt pojkarna)
Fredag: Fiskwallenbergare med potatismos.

Recepten från tisdag, onsdag och fredag kommer från min nyfådda kokbok, Monicas vardagsmat, men man kan hitta dem - och sååå mycket annat gott - på hennes blogg.

Guldsoppan idag innehöll mest morötter. P2 var framme och åt flera bitar innan morötterna kokades, men talade sedan om för mig att han inte gillade varma dito. Så länge de kunde doppa tortillabröd med philadelphiaost i soppan var det gott tyckte de, men när soppan blev kall var det inte alls lika gott längre. Både jag och Maken gillade dock soppan.

På lördag åker vi till mamma för att fira jul. Jag har inte börjat packa ännu eller ens funderat på vad vi ska ha med oss. Inget är tvättat heller. Jag har inte förberett den gravade laxen och inte kokat kalvtungan ännu. Inte har jag gjort något godis heller. Är vi säkra på att det är nu om tre dagar vi ska åka? Det låter som om vi inte kommer att åka på ännu en vecka...

I morgon blir det en intensiv fixardag när jag kommer hem. Egentligen ska vi åka till IKEA och fixa ett par saker, men katten vet om jag kommer att hinna åka. På torsdag ska vi på teater med J&M. På fredag ska jag fixa håret kl 17. På lördag ska vi åka. Jag har dessutom minst fyra julklappar kvar att fixa.

OK... Nu börjar jag få lite panik...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar