torsdag 20 december 2012

Teater och torsdagsgodis

Paria började lite sent, men det är som man säger - Den som väntar på något gott... Thorsten Flinck spelar både herr X och herr Y i Stindbergs enaktare och ibland blir det lite förvirrande. Han har en kostym med en vit och en svart halva, men ibland använder han "fel" ansiktsuttryck och röstläge när han är vänd åt ett visst håll. Faktum kvarstår dock, han är otroligt begåvad och intensiv. Mycket intensiv. Har ni möjlighet att se den, den går några datum till i år, se den. Om inte annat så för att se ett geni i aktion.

Nu när vi kom hem gjorde jag lite godis. Jag ville göra wienernougat, men insåg snabbt att jag inte hade någon flagad mandel hemma. Jag löste det genom att använda hackade salta jordnötter istället. Jag tänkte att det borde funka bra ihop med nougaten och chokladen. Receptet? Det kommer här nedanför, men kan man kalla det för wienernougat när det inte är originalrecept...?

Wienernougat
Ingredienser:
100 g salta jordnötter
250 g nougat
150 g mörk choklad

Gör så här:
Ställ en skål över en kastrull till hälften fylld med kokande vatten.
Smält nougaten i ett vattenbad.
Finhacka den mörka chokladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten i vattenbadet.
Blanda ner de hackade jordnötterna.
Häll upp massan i en avlång form klädd i bakplåtspapper.
Låt stelna och skär sedan i bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar