torsdag 17 januari 2008

Skollivet

Apropå Saras inlägg - Varför tror så många att det är ett smörjobb utan dess like att vara lärare? Tror man verkligen att det bara är att ställa sig i klassrummet, utan förberedelse, och bara börja prata? Sedan går läraren hem vid 15-tiden, när eleverna slutar och bara slappar, eller går på stan & fikar. För att inte tala om alla lov som läraren inte alls använder till att rätta uppgifter, prov och planera inför kommande veckor... Är det något jag har glömt?

Visst hörredudu. Och vad ska vi göra i kväll? Try to take over the world!

2 kommentarer:

  1. Jag tror verkligen inte att det är ett smörjobb att vara lärare. Hade jag trott det hade jag glidit vidare på LHS. Syrran är nykläckt lärare och hon verkar inte göra mycket annat än att jobba. Fast det är ju värst i början också. Blir nog smörigare när man är rutinerad och kan återanvända tidigare mallar och lektioner, åtminstone till viss del.

    SvaraRadera
  2. Precis, det blir ju enklare, som med alla jobb, när man kommer in i det. Sen vill jag ju aldrig bli som vissa skräckexempel jag sett under årens lopp, både som egen lärare och kollega. De som bara rapar upp samma saker, år efter år efter år...

    SvaraRadera