tisdag 22 januari 2008

Oscarsnomineringar & träningsvärk, oh my!

Jag mår inte så bra idag. Vet inte direkt varför, men misstänker att det kan vara någon sorts träningsvärk. Ick!

Jag såg precis att Oscars-nomineringarna var klara inför galan den 24 februari. Johnny Depp är nominerad till bästa manliga huvudroll för Sweeney Todd. Det vore jättekul om han fick priset, men frågan är om det blir så. Jag tror att det blir George Clooney. Men hoppas...

Här nedan följer nomineringarna. Jag har inte sett alla dessa filmer ännu, men jag fetmarkerar min nuvarande gissning. Jag hinner säkert ändra mig en gång eller två innan själva galan...


Bästa film
Atonement
Juno
Michael Clayton
No country for old men
There will be blood

Bästa manliga huvudroll
George Clooney i Michael Clayton
Daniel Day-Lewis i There will be blood
Johnny Depp i Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (Det är hans tur nu. Bubblare: George Clooney.)

Tommy Lee Jones i In the valley of Elah
Viggo Mortensen i Eastern promises

Bästa kvinnliga huvudroll
Cate Blanchett i Elizabeth: the golden age
Julie Christie i Away from her
Marion Cotillard i La vie en rose
Laura Linney i The savages (...men det vore kul om hon vann, hon är en klar favorit...)
Ellen Page i Juno

Bästa manliga biroll
Casey Affleck i The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford
Javier Bardem i No country for old men
Philip Seymour Hoffman i Charlie Wilson's war (...men jag lägger in en brasklapp för denne underbare, underbare skådespelare!)

Hal Holbrook i Into the wild
Tom Wilkinson i Michael Clayton


Bästa kvinnliga biroll
Cate Blanchett i I'm not there (Det finns ingen annan.)
Ruby Dee i American gangster
Saoirse Ronan i Atonement
Amy Ryan i Gone baby gone
Tilda Swinton i Michael Clayton

Bästa regi
Julian Schnabel för The diving bell and the butterfly
Jason Reitman för Juno (Kanske ändå...?)
Tony Gilroy för Michael Clayton
Joel Coen och Ethan Coen för No country for old men
Paul Thomas Anderson för There will be blood

Bästa manus
Diablo Cody för Juno
Nancy Oliver för Lars and the real girl (Jag måste verkligen, verkligen se den här filmen!)
Tony Gilroy för Michael Clayton
Brad Bird, Jan Pinkava och Jim Capobianco för Ratatouille
Tamara Jenkins för The savages


Bästa manus efter förlaga
Christopher Hampton för Atonement
Sarah Polley för Away from her
Ronald harwood för The diving bell and the butterfly
Joel Coen och Ethan Coen för No country for old men (Ännu en gång: Brasklapp.)
Paul Thomas Anderson för There will be blood


Bästa animerade film
Persepolis
Ratatouille
Surf's Up


Bästa animerade kortfilm
I met the walrus
Madame Tutli-Putli
Meme les Pigeons vont au paradis (Värsta chansingen i hela mitt Oscarstippande...)
My love
Peter & the wolf

Bästa kostym
Across the universe
Atonement
Elizabeth: The golden age (Dött lopp mellan denna, Atonement & Sweeney Todd.)
La vie en rose
Sweeney Todd the demon barber of fleet street

Bästa dokumentär
No end in sight
Operation homecoming: Writing the wartime experience
Sicko
Taxi to the dark side
War/Dance


Bästa dokumentära kortfilm

Freeheld
La corona (the crown)
Salim Baba
Sari's mother (Nej, förlåt. Det här är min största chansning...)

Bästa icke-amerikanska film
Beaufort
The Counterfeiters
Katyn
Mongol
12

Bästa scenografi
American gangster
Atonement
The golden compass
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
There will be blood

Bästa foto
The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford
Atonement
The diving bell and the butterfly
No country for old men
There will be blood
Bästa klippning
The Bourne ultimatum
The diving bell and the butterfly
Into the wild
No country for old men
There will be blood


Bästa smink
La vie en rose
Norbit (DRIVER ni med mig?! ICK.)
Pirates of the Caribbean: at world's end


Bästa sång
Falling slowly från Once
Happy working song från Enchanted
Raise it up från August Rush
So close från Enchanted
That's how you know från Enchanted (Jag anar ett mindre övertag för en viss film...)


Bästa visuella effekter

The golden compass
Pirates of the Caribbean: at world's end
Transformers

Med reservation för precis allt, faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar