torsdag 18 oktober 2007

På kurs med Kurt, typ

Dag 1 av filmkursen är klar. Jag har skrivit jättemycket om de olika föreläsarna i mina anteckningar, men de ligger fortfarande kvar i kurslokalen. Eftersom vi ska tillbaka i morgon så lämnade jag kvar allt där. Om det är något som jag vill ändra här efter att jag kollat anteckningarna så får jag redigera i morgon eller i helgen.

Nu ikväll skulle de flesta kolla på Dr Strangelove, men jag gör det hemma istället.

Föreläsning 1 handlade om genus i film, vilka könsroller som finns. Intressant, men hon drog det lite för hårt. Om man vill så kan man alltid hitta bevis på sin tes i alla filmer. Sexualiseringen av Trinity i Matrix är inte riktigt vad jag skulle säga är det jag har hört mest om när jag sett filmen, läst om filmen eller diskuterat filmen. Tvärtom tycker jag att hon är ett riktigt intressant kvinnoporträtt, mångfacetterat. Om man ska tänka sexualiserade kvinnor på film, inte katten tänker jag på henne. Visst, hon har tighta läderkläder. Det har ju alla när de är inne i Matrixen.

Jag ska dock kolla upp lite mer om de filmkurser som hålls i Stockholm. Det är alltid kul med nya infallsvinklar.

Nummer två på listan idag var Emma Gray Munthe. Kul att ses öga mot öga. Hon har skrivit en del om föregående talare på sin blogg, kolla här. Hon pratade främst om hur det var att vara filmkritiker och hur hon tycker att en bra film bör vara. Hon citerade bland annat någon chef på Grönan som hade sagt att han bedömde åkattraktioner efter kittlet i magen (absolut inget direktcitat. Jag skrev upp det i blocket som ligger i Uppsala). Så ska man känna med film också. Det var kul att se henne live, jag blev glad när jag såg att hon var med på listan.

Nummer tre talade om de tio filmer som han ansåg skulle användas för att skildra filmens historia. Tidigare under dagen hade han bett oss skriva ner våra tio filmer som vi tyckte var viktiga. Jag fick inte ihop tio, kanske åtta, men jag tänkte inte riktigt på gamla filmer. Jag hade med Pansarkryssaren Potemkin, eftersom scener i den har återskapats i otroligt många filmer, och Gudfadern. Annars hade jag med hyfsat moderna filmer som Fucking Åmål, Matrix, Tim Burtons filmer*, Sideways... **

Hur som helst, nummer tre, Pelle tror jag att han heter, hade med ganska intressanta filmer för att spegla historien. Allt från en kortfilm från 1902 (Resan till månen) till Pulp fiction. Han kunde dock ha skippat Top Gun*** och valt någon annan film från samma tid. Det finns ju bra 80-talsfilm också...

Vi avslutade dagen med lite djupare filmanalys. Hur karaktärerna framställs, komplexa eller platta figurer och så vidare. jag hade gärna haft med lite om filmmusiken här också. Den är också ganska avgörande för hur en person framställs.

Som sagt, jag har glömt en massa som jag har skrivit ner. Sammantaget är jag nöjd med dag 1. Vi får se hur det blir i morgon.

* Jag kunde inte bestämma mig för en. Jag tycker att han har gjort så mycket bra.
** Det känns som jag till största delen gjort en lista över mina favoritfilmer. Hmmm... Jag får nog ta och skriva upp en sådan lista här faktiskt.
*** I synnerhet som han inte ens tyckte att den var något vidare... Fram för The Breakfast Club, S:t Elmo's Fire eller något liknande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar