onsdag 24 oktober 2007

OK, hoppar bara in som hastigast för att säga att jag har sett Solstorm och den var faktiskt inte så kass som jag trodde att den skulle vara. Det var kanske lite överspelande på en del håll, men på det stora hela var den ganska trevlig att se.

Allmänna reflektioner - utan inbördes ordning:

1. Ehh... Jag har ju inte läst boken, och kanske är helt lost, men hur kommer det sig att det finns så många som pratar stockholmska, eller i vart fall inte norrländska, i Kiruna enligt filmen...?

2. Krister Henriksson är en sådan person som jag lätt kan vara rädd för. Han spelar en väldigt sträng, gammaldags morfar.

3. Det jag & Maken tyckte nästan var roligast med filmen var att huvudpersonen, som ska komma från Kiruna, IRL kommer från Polen. :) I och för sig kom hon ju till Stockholm ganska tidigt, men själva principen...

4. Mikael Persbrandt passar bra in som karismatisk ledare för den lokala församlingen. Det hade nog funkat om han varit med mer. Han spelade inte över så mycket. Med tanke på att han spelade en frikyrklig pastor så ska han ju ha yviga gester & höjd röst.

5. Den kvinnliga polisen i filmen är höggravid & verkar hyfsat smart. Är detta ett kärleksfullt lån av den kvinnliga, gravida, smarta polisen i Fargo?

6. Jag erkänner att jag trodde att det svaga kortet var Izabella Scorupco. Jag kan inte påstå att jag sett henne i någon större kvalitetsfilm tidigare*. Det funkade dock ganska bra, ska vara punkt tre här ovan då. Jag köpte inte riktigt att hon skulle ha kommit där uppifrån.

Vi fick en liten presentpåse** bestående av den andra boken som Åsa Larsson skrivit, två bitar rispuffschoklad*** och en penna****.

Sammantaget kan jag dock säga att jag faktiskt gillade filmen, i det stora taget. Tre saftiga, gröna äpplen på katedern blir det.

Undrar om det blir fler filmer i serien? Jag kan nog tänka mig att se dem. Förmodligen.

* Jag tänker bara nämna Petri tårar & Dykaren här. 'nuff said. Personligen föredrar jag Percy tårar, om det nu ska vara tårar inblandade.

** Nej, själva påsen var faktiskt gigantisk. Innehållet var dock inte lika flådigt.

*** Be still my heart. Kanske inte ett favvo-godis.

**** Jag vet, alla är avundsjuka nu...

1 kommentar:

  1. Kul, jag håller på att läsa Solstorm nu och gillar den massor! Ska se filmen när jag kommer hem!

    SvaraRadera