lördag 20 oktober 2007

Kurs - dag 2.

Intressant dag som garanterat väckte mersmak hos mig. Vi fick se inledningen på M av Fritz Lang. Jag måste se den filmen! Den verkar jättebra! Så välgjord för att vara från början av 1930-talet.

Inledningen var skrämmande, mycket mer skrämmande än filmer idag. Inget våld visades utan man gick på antydda saker och på ljudet. Finns både här och här, bland annat.

Örjan Roth-Lindberg föreläste under två pass. Han är grym på film! Visar upp en otrolig kunnighet kring ämnet som förmodligen kommer av 30 års undervisande. Synd bara att han kunde försöka ta över även när andra pratade.

Stockholms filmskola har tydligen fler kurser för lärare. De låter mycket intressanta, men jag tror inte att jag får chefen att gå med på att jag får gå på dem. Priset låg på 2800:- tror jag...

Dagarna avslutades med att vi lyssnade på Tomas Axelson som pratade om sin kommande avhandling om film och religion. Han visade bland annat upp exempel på filmer som hans enkätpersoner hade haft som exempel när han frågade om filmer som hade gjort att de förändrat sin syn på något. En hade med Sliding doors och en Men in Black. Jag håller i och för sig med om att det är underhållande filmer som jag har tyckt mycket om att se på, men särskilt omvälvande kan jag inte säga att de är för mig. Ett tecken på att alla är olika, antar jag.

Så där, kursen är slut. Tillbaka till skolan på nytt. jag hoppas att det blir en kurs till i samma ämne, det är mycket intressant att få nya infallsvinklar och tips på fler filmer att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar