lördag 27 oktober 2012

Lördagen...

Idag har det varit fullt upp hela dagen. P2 hade sitt andra kalas idag för släkt och vänner - vilket förde med sig att jag och Maken sprang runt som två trasor medan Pusselbitarna satt lugnt och fint och tittade på tv. :-)
Det blev inget hembakat till fikat, mycket med tanke på att vi inte har någon ugn. Det blev dock en god gryta till de som stannade:
Snabb kycklinggryta
Ingredienser (10 port*):
7.5 st stora kycklingfiléer
5 st pkt tärnad bacon
750 gram färska champinjoner delade
2.5 st purjolök ca 15cm (jag strimlade en enda)
5 st paprikor (jag strimlade 3 st)
2.5 burkar icas thailändska böngroddar Detta hällde jag aldrig i
12.5 dl mellangrädde
5 msk sweet chilisås, cirka
2.5 msk soya
2.5 tsk sambal oelek cirka Jag hade ingen hemma, så jag tog gul currypasta istället. Gott!
2.5 tsk salt
5 tsk peppar efter smak.
Instruktioner
1. Skär kycklingfiléerna i bitar, bryn på, salta, peppra. Töm över i en varm gryta.
2. Knaperstek bacon. Plocka upp baconen (låt fettet ligga kvar).
3. Lägg i de delade färska champinjonerna, Strimla purjolöken och lägg i med champinjonerna, stek tills vätskan är borta. Lägg över i grytan. Lägg i baconet.
4. Strimla paprikorna. Lägg i grytan. Lägg även i böngroddarna.
5. Häll på grädden (kan även ta hälften mjölk) sambal oelek, sweet chilin, soya. Rör ihop. Låt puttra ca 15 min.
Receptet är skapat av: fabiannett
*Jag ändrade receptet från 4 port till 10, då blev det ganska stora mängder av en del saker...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar