fredag 2 december 2011

Matinköp inför morgondagen

Idag kom barnens farfar hit för att hjälpa mig lite. Jag ville åka och handla inför middagen som ska fixas i morgon och han ställde upp. Min plan var att Pusselbitarna skulle somna i bilen på vägen till Bromma och därmed inte behöva gå med in i affären. Den lyckades. De åt typ tre portioner pasta med köttfärssås (ganska lite sås, mycket pasta) och var toktrötta när vi gick in i bilen.

I morgon ska jag göra paella á la Svärmor. Världens godaste om ni frågar mig. Och Maken. Och Svärfar. Och många andra. :) Receptet?

Paella (stor mängd, oklart för hur många. Minst sex personer i alla fall.)

2 st broiler (Svärmors formulering. Jag har köpt kycklingfiléer, -lår och -klubbor. Är dålig på att stycka)
Olja
4 gula lökar (hackade)
5 dl ris
1 l vatten
3 st hönsbuljongtärningar
1 1/2 g saffran
ca 3 tsk salt
vitpeppar
5 vitlöksklyftor
Saft från 6 citroner (3 1/2 dl)
1 pkt djupfrysta ärtor
3 paprikor
5 tomater
1 kg räkor
2 burkar champinjoner
Ev musslor

Stycka kycklingen i mindre delar och bryn dem långsamt i olja i en stekpanna. Ta upp kycklingen och fräs den hackade löken + riset i lite mer olja. Häll över lök och ris i en långpanna och bred ut riset över pannans botten.

Koka upp 1 l vatten tillsammans med buljongtärningarna och häll detta sedan i långpannan tillsammans med saffranet. Krydda med salt och peppar och pressade vitlöksklyftor. Häll i citronsaften - obs! måste vara 3 1/2 dl. Lägg sedan i kycklingen.

Ugnsvärme 200 grader. Låt stå cirka 40 minuter.

Under tiden:
Skär paprikor och tomater.
Rensa räkor

När riset är klart, häll över paprikor, tomater, räkor, ärtor (direkt från frysen) och champinjoner (musslor om du vill). Ät. Njut. Ät mer.

2 kommentarer: