fredag 9 december 2011

Kakdags...

Dagens recept är alltså Kanelhjärtan - en personlig favorit. Hämtat ur Klassiska kakor på nytt vis av Mia Örn. Den verkar vara omöjlig att få tag i på nätet, jag tror att jag köpte mitt ex på förra stora rean, eventuellt på Coop Forum. Det ska bli ca 50-60 stycken.

240 g (4 dl) vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 krm salt
200 g smör - kylskåpskallt
1 dl florsocker (hade inte, så jag tog det närmaste jag hade - florrörsocker. Antar att det är samma sak)
Strösocker och kanel till garnering

Mät upp mjöl, potatismjöl och salt i en bunke. Tillsätt det kalla smöret i mindre bitar och finfördela det i mjölblandningen med fingertopparna. Nyp snabbt ihop till en deg och arbeta in florsockret. Det går bra att köra ihop allt i matberedare - vilket jag gjorde. Låt degen vila kallt i minst 30 minuter. Om den hinner bli alltför hård går det bra att knåda den på bakbordet tills den blir smidig igen.

Kavla ut degen till ca 2 mm tjocklek på mjölat bakbord (det gjorde inte jag, kavlade ut på bakplåtspapper istället). Ta ut hjärtan (eller något annat mått du gillar) och lägg kakorna med jämna mellanrum på bakplåtsklädda plåtar. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 6-7 minuter (jag hade dem inne i 6 minuter). Blanda under tiden lite strösocker och kanel. Strö detta över kakorna så fort de kommer ut ur ugnen. Låt svalna.

När jag gjorde kanelhjärtan senast så penslade jag först på ägg, sedan hällde jag på kanelsockret och gräddade dem. Då höll sig sockret bättre på kakorna, men det här blir nog bra också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar