söndag 27 februari 2011

The King's Speech




Jo, men visst var filmen bra! Riktigt bra skådespelarinsatser från alla håll. Michael Gambon spelar gamle kungen, George V. Geoffrey Rush spelar talpedagogen som hjälper hertigen av York/kung George VI och Helena Bonham Carter spelar drottningmodern och gör det på ett lysande sätt. Men det är ju Colin Firths film. Han agerar på ett mycket bra sätt och statyetten borde bli hans i natt.

Jag var orolig över att eventuellt ha haft för stora förhoppningar om filmen och således bli besviken, men nej. Den var precis vad jag hade förväntat mig, och mer därtill.

12 Oscarsklasser är den nominerad i, och jag hoppas att de vinner de flesta - men det lär de inte göra. Bästa manliga huvudroll borde de dock ta hem, Colin hade verkligen pondus i rollen.

Jag är osäker på om Rush nominerades för rollen som Lionel Logue, men det borde han verkligen ha blivit. Mycket bra insats!

Handlingen, hämtad från Wikipedia:
Kung Georg V dör i januari 1936 och efterträds av den motvillige monarken Edvard VIII som emellertid abdikerar i december samma år. Prins Albert, hertig av York, står i tur och blir kung med namnet Georg VI. Han känner sig mycket osäker inför offentliga framträdanden, då han lider av svår stamning. Flera läkare har misslyckats med att komma till bukt med kungens stamning. Via en annons i tidningen kontaktar man den självlärde logopeden Lionel Logue. Hans behandlingsmetoder är minst sagt okonventionella, men med tiden växer en försiktig men nära vänskap fram mellan kungen och Logue.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar