söndag 6 februari 2011

Söndagen.

Idag var Svärföräldrarna här och dessutom Svägerskan och hennes son N. Vi fixade först lite fika och sedan middag. Det blev gryta med oxkött, morötter, stjälkselleri, krossade tomater och vin. Detta serverades med bulgur. Receptet finns på recept.nu, men jag hämtade det från Halv åtta hos mig-kokboken och där är det något modifierat.

Efterrätt? Jo då, fruktsallad med passionsfrukt, granatäpple, blodapelsin och gallamelon.

A "genues"

Ingredienser (4 pers):

4 rödlökar
600 g ryggbiff av kalv (jag använde ytterfilé av oxe istället)
2 st morötter, slantade
2 st stjälkselleri, strimlade
5 msk olja
1 klick smör
50 g pecorinoost (jag skippade det här.)
5 dl rödvin
1/2 burk krossade tomater (à 380 g) (jag hällde i en halv burk à 500 g)

Gör så här:

1. Skär köttet i i mindre bitar (jag köpte grytbitar, så jag delade dem inte mer än så). Skiva och strimla grönsakerna.
2. Bryn kött, lök och grönsaker.
3. Tillsätt vin och krossad tomat. Salta och peppra. Småkoka på låg värme i två-tre timmar, till löken har kokat ner till en tjock sås.
4. Strö på flagad pecorino vid servering.







(Bild från recept.nu.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar