lördag 8 maj 2010

Filmdags

Vi har haft en heldag med Makens syskonbarn och respektive. Fika på Taxinge och sedan middag hemma hos oss. Dagen avslutades med att vi såg The Taking of Peltham 123. Filmen är tydligen en nyinspelning av en film från 1974 (The Taking of Peltham One Two Three). Det har även gjorts en TV-version 1998, men den ska vara kass, enligt recensionerna på IMDB i alla fall.

Jag var inte överdrivet imponerad av den, såg den som en blandning av Speed och Die Hard - With a Vengeance - båda filmer jag gärna ser om -  men den var OK, en normaltrea skulle jag nog säga. Mycket tack vare skådespelarna. John Travolta är otroligt bra i huvudrollen. Han spelar en stenhård psykopat, vars vanligaste ord genom hela filmen är mother fucker. Jag gillar också James Gandolfini i birollen som borgmästaren i NY. Jag var rädd för at jag bara skulle se Tony Soprano när jag jag såg honom, men det var lugnt. John Turturro är alltid en favorit, jag gillar hans stil. Han brukar vara en kvalitetsäkring för mig. Denzel Washington är helt OK, men ingen anledning till varför jag såg filmen. Jag valde för övrigt inte filmen, det gjorde Maken och de andra medan jag var och handlade ingredienser till vår lasagne.

Nu ser jag på Äventyraren Thomas Crown (The Thomas Crown Affair) på TV3. Nyversionen från 1998 med Pierce Brosnan och Rene Russo. Jag gillar den och har sett den flera gånger. Nu är det i och för sig på trean med 20 ton reklam, men då kan jag gå iväg och kolla till andra saker lite då och då.

Vi får se om jag ser klart filmen nu eller ser den på DVD någon dag istället. Maken har åkt iväg för att skjutsa killarna till Söder. Han sa att det var för att vara snäll, men jag misstänker att det var för att han skulle för köra lite mer bil...

2 kommentarer:

  1. Originalet av The Taking of Peltham 1 2 3 är klart bättre även om den nyare versionen är långtifrån dålig.En film-produkt av den tid vi lever i med andra ord.På gott och ont.

    Pelles Reality

    SvaraRadera
  2. Jag kan tänka mig att se originalet, om ett tag när jag glömt den här lite. Kul att jämföra. Det är ju ofta så att originalet är bättre än nyinspelningen. :)

    SvaraRadera