måndag 7 maj 2007

Varför fuska när man pluggar? I Aftonbladet idag läste jag om att fusket ökar på högskolorna. Jag märker av det här en del. Ovanligt många av mina elever tror att det är OK att kopiera och klistra in från diverse källor, så länge som de talar om varifrån det är hämtat. Väldigt ledsen, men om du skickar in något i ditt namn, utan att markera med citattecken, så är det plagiat. Fusk. Big-no-no. Det handlar om att slakta så många källor som möjligt för att skicka in något som ska vara "egetproducerat". Fan, jag bli arg bara av att tänka på det. Bland det värsta jag vet är när elever kopierar från t ex Wikipedia och länkarna fortfarande finns i texten. Såååå sunkigt!

Och jag undervisar ändå "bara" på gymnasiet/komvux. Att elever skulle fuska på högskolan låter helt abstrakt för mig. Varför vill man inte visa vad man kan prestera själv? Varför klippa in något som någon annan gjort? Så fel. Så fult. Så B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar