måndag 29 juli 2013

Oj. Eller: Hur man spenderar en vecka BFT (borta från tangentbordet)


Makens båtpose. 
Det blev mer paus än vad jag tänkt mig. Vi var hemma hos mamma och det finns inte allt för mycket internet där, om man säger så. Det blev mycket avkoppling och en hel del umgänge med La familia.

Maken och P2 filosoferar på hemvägen.


Första dagen hos mamma åkte vi till äldsta systern och hennes man. Det blev en båttur och en glasspaus.

Andra dagen träffade vi både andra storasyster I och Storebror. Maken passade dessutom på att åka ut och fiska med min bror.

Tredje dagen åkte vi in till stan och kollade in min fasters nya lägenhet. Hon - eller snarare min syster - har fått tag i en lägenhet i trygghetsboende och är nyinflyttad. Nu gäller det bara att få tanten att vilja bo där också... Hur får man en envis, snart 89-årig dam att förstå att det här är det bästa för henne?

Fjärde dagen var baddag, efter en ganska seg och lugn förmiddag. Vi åkte tillsammans med brodern och större delen av hans familj till den badplats där jag simmade ihop ett gäng simmärken för typ hundra år sedan. Pojkarna var väldigt skeptiska till att börja med, men efter en liten stund var det som om de aldrig varit ur vattnet. Och de kom inte ur vattnet heller. Det är helt klart dags för att sätta in dem i simskolan igen.

Femte dagen hade vi tänkt att åka till Liseberg, men det blev aldrig av. Istället åkte jag in till stan med mamma - och på kvällen hamnade vi i det värsta åskvädret jag varit med om på länge. Blixten slog förmodligen ner i närheten, åskan slog precis efter blixten ett par gånger. Mitt i natten. Jag var cirka tre sekunder ifrån att gå ut och sätta mig i bilen, men insåg att vi inte skulle få ut två sovande barn mitt i natten. Sådana dagar gillar jag inte.

P1 - jäkligt högt uppe
Sjätte dagen åkte vi till ett lekland i grannstaden. Vi insåg att varken mamma eller faster fått så mycket sömn under natten (de gick och lade sig vid 05-tiden) och att de behövde lite paus från pojkarna. Efter tre timmars lek åkte vi till Överby köpcentrum utanför Trollhättan. Jag har inte varit där så mycket och allvarligt talat förstår jag inte riktigt hur det är uppbyggt. Inte mitt favoritköpcentrum, men det finns mycket affärer där.

Sjunde dagen behövde jag lite paus. Jag och Maken åkte till köpcentrumet i stan för att köpa en antennförstärkare till mammas TV. Den dog i åskvädret (se ovan). Dessutom gjorde jag en snabb sväng i centrumet för att se om jag missade något när jag var där med mamma. Det gjorde jag inte.

När vi kom hem var systerdöttrarna där med sina män och barn. Underbart roligt att träffa dem i några timmar. S var där extra länge och det var kul. Barnen lekte bra tillsammans och jag fick bonda lite med nytillskottet E.
Åttonde dagen åkte vi hem. Vi stannade i Örebro för att kolla in "Europas största lekland inomhus". Det var stort. Dessutom hade de ovanligt bra mat för att vara ett lekland. Tummen upp från mig.

Nu sitter jag hemma vid min älskade dator och har tillgång till ett tangentbord - lite lättare att skriva då. I mitten av veckan börjar jag jobba. Dessutom får vi tillträde till sommarstugan. Det är snabba puckar överlag. Maken och pojkarna ska vara därute ganska mycket och jag kommer ut de flesta kvällarna. Det är inte så långt från stan, så det kommer att funka bra. Jag ser fram emot morgondopp vid badplatsen.

I morgon ska jag börja packa ned saker som jag vill ta ut till stugan. Sängkläder, glas, o s v. På onsdag ska jag göra en räd på IKEA Västerås efter jobbet, meddelas endast på detta sätt. :)

*puh* Så där, vad har ni haft för er på sistone? Förutom du, Jeane, jag vet vad du har gjort. Grattis till lillkillen! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar