tisdag 25 juni 2013

Bakande & lekande

Igår testade vi slutligen Kungsörnens makroner. De blev jättesnygga - och goda! Min plan var att ta kort på dem, men allvarligt talat så hann jag inte. Dels blev det bara 12 och dels var de jäkligt mumsiga. :) De ska jag helt klart göra igen.

Jag blev dock lite väl kaxig och bestämde mig i dag för att baka dem från scratch. Det blev inte lika bra.  Jag hittade Leilas recept och det verkade ganska enkelt, när jag väl kommit på att jag hade extra florsocker i källaren.

Pojkarna hjälpte till och det tror jag kan vara en del i att det inte blev helt 100%-igt resultat - men det var ganska mysigt när de väl slutade bråka om vem som skulle göra vad...  P1 hällde i allt som skulle vara i och P2 vispade med elvisp. Det kan också vara en bidragande faktor, nästa gång kanske jag ska använda min Kenwood. Slutligen ska man tydligen inte heller använda bakplåtspapper utan silikonmatta. Vi får se om jag lyckas ropa in någon på Tradera one of these days.

Många trasiga kakor blev kvar på papperet:


Några färdiga exemplar blev det dock. Och ja, de ser lite trista ut, men jag hade i alla fall turkos färg till smörkrämsfyllningen... Jag ser fram emot att testa med svart färg i kakorna och lakritsfyllning.










Igår hade pojkarna en hektisk lekdag. Först kom W förbi tillsammans med mamman när de gick hem från förskolan. När de hade gått kom V och frågade om han fick leka en stund. Gissa om pojkarna var utlekta på kvällen? Gissa sedan om det var jättesvårt att få dem till ro och att sova? You bet.

Idag vaknade P1 tidigare än någonsin. Svårt, tror ni? Nix, säger jag. 04.50 hoppar killen upp ur sängen och vill spela ipad. Det fick han inte och det gjorde inte hans humör bättre. Inte heller mitt, eftersom det var jag som försökte få honom att somna om. Det gick inte och till slut vaknade även P2. Jippi...

Under dagen har de lekt både med S som bor på nästa gata och med V. Det har varit lite lugnare idag, tycker jag. De sa också att de var trötta redan vid 17.30-tiden, men sedan kom S tillbaka och lekte en stund och det blev läggning först vid 19.30.

P1 var väldigt mammig ikväll, precis som han brukar vara när något hänt. Det är bara att följa med när det händer. Det blir ofta konflikter för tillfället, både han och P2 söker dem, men när de är med mig blir det lite värre och han blir väldigt mammig efteråt.

Nu ska jag sova, risken finns ju att P1 vaknar vid 5-rycket i morgon också. Sommarlov? Jag?

Grattis till A1 som blivit faster igen. Efter att hon fått berätta om den nya lilla personen plågade jag henne med en 25 minuters redogörelse för hur mina makroner gick snett och hur jag skulle byta ut mandelmjölet till hasselnötsmjöl i stället. Problemet? Jag insåg efter ca 24 1/2 minut att hon är allergisk och att jag berättar hur sjukt goda de är gör inte saken bättre... :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar