fredag 15 februari 2013

Middag...

Fick tips av kollegan på middagsmat. Jag sa att jag hade köttfärs, hon sade att hon hade bästa receptet, köttfärsbiffar med mozzarella och soltorkade tomater. Vilken bra kombination!

Jag hade lite bråttom till hämtningen och hann inte handla som jag tänkt. Vad hade jag hemma? Fetaost och basilika (i o f s fryst, men ändå). Så här blev receptet:

Typ 500 g köttfärs
1 ägg
salt och peppar
1 dl grädde
Fetaost
Fryst basilika efter tycke och smak

Jag började med att i det närmaste mosa fetaosten i en bunke, sedan lade jag i köttfärs, ägg, grädde, salt, peppar och basilika. Det blev en ganska lös smet som jag sedan gjorde stora köttbullar av.

Stekte dem och kokade samtidigt ris. Färdigställde biffarna i ugnen medan jag gjorde såsen. Egentligen skulle det vara Philadelphiaost, men jag hann ju inte handla. Jag hade smaksatt crème fraîche hemma, Milda med skogssvampssmak, som jag gillar. Det blev en sådan burk plus lite extra mera lätt crème fraîche.
Sen middag men hey! Det är fredag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar