söndag 19 april 2009

Hemma - the longer story.


Ett par underbara dagar i Paris är över. Vädret var inte det allra bästa, men det kunde ha varit värre. Vi har sett på väderprognoser på BBC och där pratade de konstant om det oväder och regn som skulle drabba Paris. Vi råkade inte ut för det på allvar förrän i går när vi ändå skulle åka hem.

onsdagen landade vi på de Gaulle-flygplatsen vid 9.30-tiden ca. Vid 11-tiden var vi inne i Paris och vid rätt tunnelbaneuppgång, Rome. Tyvärr gick vi en bit åt fel håll innan jag kom på att vi skulle kolla vilken väg vi gick på, men det var i alla fall vackert. Vi hittade till slut hotellet på Rue de Rome, Villa Eugenie. Små rum, men söta. Om du klickar på länken kan du t ex se hur väggarna var klädda i ett rosavitt tyg med små herdinnor. Jag lockades att välja rum där p g a utsikten över Sacré Coeur, men tydligen var det de övre våningarna som hade detta. Vi bodde på första våningen...

Efter en stunds vilande på rummet och lite lunch begav vi oss ut på stan. Buss 31 tog oss till Triumfbågen. Därifrån gick vi i lugn takt och med en del avstickare till Eiffeltornet. Vi åkte aldrig upp i tornet, men det räckte faktiskt att stå rakt under det och titta upp... Annars var behållningen där att titta på alla försäljare av "falska" souvenirer som sprang väldigt fort så fort de cyklande poliserna dök upp. Den gröna bilden visar allén vid Eiffeltornet för övrigt.

Vi somnade tidigt på onsdagen. 21 938 steg gicks denna dag och dessutom hade vi gått upp 04.30 för att vara ute på Arlanda i god tid.

torsdagen gick vi upp lite sent. Vi hade tänkt att gå till Louvren denna dag, men när vi väl kom dit efter sen frukost var det kö. Istället blev det Notre Dame denna dag. En mycket vacker kyrka med helt underbar utsmyckning. Det pågick en nattvardsgudtjänst när vi var där och det var intressant att se hur den genomfördes.

Efter kyrkobesöket gick vi runt i stan. Ett tag gick vi lite vilse - låt inte mig sköta kartläsandet - men till slut fick vi både mat och lite vin. Det blev även ett par Starbucksbesök denna dag. Vi promenerade från presidentpalatset upp längs Champs Elysée och till busshållplatsen vid Triumfbågen.

Det blev överlag ganska mycket promenerande denna dag, hela 33 718 steg. Det var vår femte bröllopsdag och detta firades med en god middag på en restaurang på Boulevard de Clichy. Vi såg väderkvarnen som indikerade Moulin Rouge, men kom aldrig så nära.

På fredagen kom vi då äntligen upp så pass tidigt att vi slapp kön för att komma in på Louvren. Vi var där när de öppnade vid 09.00och med risk för Makens liv såg vi Mona Lisa innan jag fick mat. Detta för att undvika de köer som uppstod senare runt nämnda tavla. Det var dock värt det, helt och fullt. Det var en upplevelse att se tavlan på plats.

Leonardo da Vinci var mycket begåvad, men en tanke slår mig när jag ser tavlan och det är att den är hemskt liten. Jag har hört att den inte ska vara så stor, men blev ändå förvånad.

I min guidebok läste jag att det fanns tre saker man verkligen skulle se på Louvren. Mona Lisa, Venus de Milo och Marlyhästarna. Jag kan ärligt säga att två av tre är bra i min bok. Kan inte påstå att jag lade märke till några hästar. Venus var dock tjusig, om än något handikappad.

Det kaxigaste på Louvren var annars Napoleon III:s våning. Så mycket kitschigt guld på alla möjliga ställen, gigantiska kristallkronor och mängder av brokad har jag nog aldrig sett på ett och samma ställe förut.

Efter Louvren, inklusive ett längre besök på den egyptiska avdelningen som gjorde att vårt besök här tog närmare sex timmar, åt vi lunch uppe vid Boulevard Hausmann. Sedan gick vi över Seine och in på Musée d'Orsay, där det finns fransk konst från 1848 t o m 1914. Eftersom jag är ett stort fan av Monets verk var det här ett självklart stopp. Problemet var bara att vi endast hade en timme på oss, sedan stängde de. Jag har nog aldrig gått så fort, på trötta ben. Men Monet såg vi! Förutom denne underbare konstnär blev jag mycket förtjust i en tavla målad av van Gogh, på franska hette den L'église d'Auvers-sur-Oise, vue du chevet. Jag förstår inte ett ord av det, men Maken säger att L'eglise betyder kyrka i alla fall...

Efter museibesöken hamnade vi vid Place de la Concorde och vi promenerade även denna dag upp längs Champs Elysée och till busshållplatsen.

26 584 steg gicks denna dag. Vi somnade cirka 21.30, slagna hjältar...

Lördagen bjöd äntligen på det regn som BBC lovat oss under de dagar vi var där. Vi gick dock upp till Montmartre, åt frukost på ett mysigt litet café och såg Sacré-Coeur. Även i regndis kan jag meddela att det var en av de vackraste syner jag någonsin sett.

Andra tankar kring platsen var annars att det fanns otroligt mycket souvenirer här uppe, det verkade finnas mer sådant här än inne i stan. Det kan i o f s bero på att det var en liten plats.

När vi kom tillbaka till hotellet hämtade vi väskorna och begav oss till Gare du Nord för att se när tågen åkte ut till flygplatsen. Vi tänkte även lämna in väskorna för förvaring men de stora förvaringsboxarna var uppbokade. Jag kände inte för att dra runt vår relativt stora resväska runt halva Paris, så det blev bara en sista kort sväng ner till Gare de L'est. Där satt vi vid en McDonald's och åt en Royal cheese och tittade på folk. Sedan åkte vi ut till flygplatsen, sex timmar före boarding. Gissa hur uttråkade vi var när det var dags att gå på det - försenade - planet?

Jag passade i alla fall på att köpa en parfym på Taxfree - Burberry Summer. Det är inte en doft jag använt tidigare, men jag gillade den. Dessutom var det ett ganska bra pris tror jag, 100 ml för 44 euro.

Avtrappningen när det gällde antal steg var i full gång också, enbart 16 810 steg under lördagen. Jag var dock ändå nöjd. Träningsvärken i benen sitter i även idag, kan jag meddela.

Sammanfattningsvis var det en vacker stad och en trevlig vistelse. det var inte för sista gången, det lovar jag. Dock var det ganska tråkigt att jag knappt kunde säga fler ord än god dag, god kväll, tack och adjö...

(Bilderna är tagna av mig eller Maken, med undantag för den sista. Den har jag hittat här.)

3 kommentarer:

  1. AHHH Paris. You know I lived there for 3 years while going to school. Loved it. Need to go back one day.

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa om er vistelse! Många fina grejer hann avverkas. Kul med bildcollaget :)

    Åt ni något gott också?

    Var i Paris i maj -94 så ett återbesök vore kul! Men nu blir det först Berlin.

    Ps. Åtminstone sol här hemma...

    SvaraRadera
  3. C: Yes I remember you went to school there. Beautiful city. Can't wait to go back.

    Jenny: Jo då, vi åt också, men inte så mycket som man kan tro. Det blev dock ett par goda sallader och en god köttbit bland annat. Och crepes förstås.

    SvaraRadera