fredag 17 maj 2013

Kladdkaka utan ägg




Jag var otroligt sugen på choklad när jag kom hem med P1 och utlovade kladdkaka. Dock insåg jag snabbt att något saknades - ägg. Efter en snabb googling hittade jag ett recept som verkade bra:
En mycket god och lättlagad kladdkaka utan ägg.
Ca. 10 portioner
45-50 min
Ugn: 150 grader
2 dl socker
50 gram smält smör
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 krm salt
1 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
Tillagning
Sätt ugnen på 150 grader.
Smält smöret i en kastrull och låt det svalna.
Vispa socker & smält smör poröst med 1 msk mjölk. Blanda de torra ingredienserna & tillsätt dessa växelvis med resten av mjölken. Vispa i minst 2 min.
Häll i smord & ev. bröad form.

Grädda mitt i ugnen i ca. 35-40 min. Låt svalna! 
Serveringstips:
Färska bär, grädde, eller glass (eller alltihop).

Hur den smakade? Riktigt bra, men jag föredrar nog *med* ägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar