onsdag 25 juni 2008

Avlyssnat


Jag gick in på Tjuvlyssnat som jag brukar runt lunch för att få småskratta lite åt diverse roliga konversationer. Då läste jag följande inlägg:

Den här sidan ämnar inte att ägna sig åt politik. Men skratten fastnar i halsgropen, när politiker kränker vår personliga integritet genom att rösta igenom FRA-lagen som innebär att staten får läsa av all kommunikation som passerar landets gränser - något trafiken även inom Sverige kan göra - vilket innebär att dina privata mejl, telefonsamtal och SMS kan läsas av okända människor. Utan att du ens är misstänkt för ett brott!


De hänvisade till en ny undersida till deras sida, Avlyssnat.se. Här ansvarar "Lillasyster" över avlyssningar av politiker. Hon skriver:

Denna sajt har skapats för att ge igen på dem riksdagsledamöter som försöker ta ifrån oss vår frihet och kränka vår personliga integritet. Om storebror vill övervaka oss, så måste någon övervaka storebror! Vi ska publicera tjuvlyssnade samtal, smygtagna bilder, hemliga videoinspelningar, ja allt som kan vara av allmänt intresse.


För närvarande finns det bara ett inlägg där, men det kommer att bli fler. Gå in och läs!


När jag ändå skriver om FRA så har vänsterblocket insett fördelarna för dem med denna nya lag. Lars Ohly har redan sagt att han vill riva upp lagen om alliansen förlorar nästa val och Mona Sahlin sa samma sak till Rapport igår. Personligen tycker jag nog att Alliansen gjorde en mindre miss när denna lag antogs. De kommer att förlora nästa val. Åtminstone anser jag att de borde göra det.

2 kommentarer:

  1. Jag kan se det framför mej... Sådär ja Mona, nu har vi vunnit valet. Men vänta lite med skumpan, för innan vi firar vinsten måste vi verkligen se till att bli av med den hemska FRA-lagen som vi har lovat våra trogna och respekterade väljare!

    Jo hejsan....

    Undrar förresten om detta tar en sväng runt om i europa?

    SvaraRadera
  2. Det borde göra det, men man vet aldrig.

    Det ska bli intressant att följa fortsättningen i alla fall.

    SvaraRadera