tisdag 1 november 2005

Skolforum

Idag var jag på mässa i Älvsjö. En gång om året kan alla (och då menar jag alla, på en gång, samtidigt, ja ni fattar...) lärare i hela Sverige gå på skolmässa. Det var mycket folk, trots att det håller på i tre dagar och följaktligen *inte* borde vara så fullt med folk.

Nämnde jag att det var mycket folk?

Jag var på två seminarier under dagen också. Det första var inte så bra, men det andra... Wow! Det var en föreläsning med Dick Harrison, professor från Lund. Han berättade om myter om medeltiden. I en och en halv timme höll han sin publik fången. Hur bra som helst! Det är inte många saker som kan få mig att börja plugga igen, men han är en av väldigt få som kan lyckas med det.

Han visste vad han pratade om också. Han verkade ha ett papper i handen, men tittade inte mycket på det under föreläsningen. Ett bevis på att jag är helt fascinerad var att mina kolleger sa att det strålade om mig när jag kom tillbaka till jobbet och att jag "såg kär ut". Och visst, kunskap är sexigt. Men i det här fallet var det nog mest att jag kände ett sug efter att undervisa i klassrum igen. Att få inspirera andra, som han inspirerade mig idag.

Kunskap är sexigt! *ler*

jag måste säga det en gång till: Det var på tok för mycket folk på mässan. Jag uppskattar inte att bara stå i köer när jag är på mässa. Men drinkarna i UR:s smoothiebar var helt klart värda lite köande *mums*.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar