lördag 23 juni 2007

Jag läste om Magnus Betnérs anledningar till att ställa upp i tidningar som han inte gillade och/eller inte hade samma åsikter som. Det enda jag kan säga är att jag gillar killen. Han är fan-i-mig min husgud numera. Lyssna på det här:
Jag är feminist och gillar inte alls vad tidningen Slitz står för, ändå har jag ställt upp på att bli intervjuad i tidningen och snart blir jag det igen. Varför?

Därför att de som främst behöver höra mina tankar om genus är inte kvinnor med hår på benen och 40 poäng i genusvetenskap, det är grabbar i 19-års åldern som tror att man måste knulla sin flickvän i röven för att vara en riktig man. Jag kan inte nå dem på något annat sätt än att synas i media de konsumerar. Göra humorprogram som riktar sig till en ung publik är ett sätt, att ställa upp på intervjuer i tidningar som de läser är ett annat. Förra gången jag ställde upp i Slitz så hade jag inga större krav förutom att få godkänna resultatet. Jag var väldigt ovan vid media och hade inte riktigt klart för mig hur jag skulle använda tidningar för att nå bästa resultat. Den här gången har jag ställt som krav att få snacka om tidningens kvinnosyn och då tycker jag att jag har vunnit mycket. Kan jag få ett par grabbar som sitter och bläddrar i Slitz att tänka till bara ack så lite om vad det faktiskt är de läser så har jag gjort mer nytta än skada tror jag.

Killen tänker på helt rätt sätt. För att förändra måste man ibland vara med på osannolika ställen. Jag kommer inte att läsa hans intervju i Slitz, men jag hoppas att de som gör det får en tankeställare eller två!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar