söndag 24 maj 2009

Söndagsfilmer

Idag har vi sett två filmer, båda bra. Den första var One step behind, Steget efter, en Wallanderfilm med Kenneth Branagh som Kurt W. Det är den tredje filmen i serien egentligen, men det var den jag såg på videobutiken, helt enkelt. Jag är ganska förtjust i Branagh och han gjorde rollen rättvisa.

Det var dock ganska underhållande att höra alla dessa engelsmän upprepa alla dessa svenska namn, befinna sig i Ystad och att all text var skriven på svenska. Det gav det hela en helt ny innebörd.

Jag gillade filmen och det här var inte sista gången jag såg en engelsk Wallander-film. Storyn har filmats förr, då med Rolf Lassgård. Och jag kan se vissa likheter mellan de båda. Tre ungdomar sitter ute i skogen och firar midsommar, utklädda i 1700-talskläder. De blir alla skjutna. När sedan Wallander får nys om detta visar det sig att en av hans kollegor, Svedberg, redan håller på med en undersökning som verkar ske i det tysta. Vad har han med det här att göra?

Efter middagen var det dags för film nummer två. Låt den rätte komma in. Ruskigt bra. De har verkligen lyckats få in den där gråa tonen av en tråkig förort i början av 80-talet (1982 tyckte jag att det stod på en tidning). Jag blir oftast automatiskt rädd när jag ser att Per Ragnar är med i en film, jag tycker att han ser lite läskig ut. Han och de andra var dock bra i filmen. Det är en stämmingsfylld film och jag gillade den. Lite väl lång kanske.

Allmän hyllning till Branagh som Wallander (hittade ingen trailer för just denna del i serien):




Låt den rätte komma in:



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att just den 3:e Wallanderfilmen var lite väl seg, även om jag gillar skådisarna och miljön. Min favoritordning:
    1) Firewall
    2) Sidetracked
    3) One step behind

    Låt den rätte komma in ska jag absolut inte se, usch vad otäckt, jag vågade inte ens läsa den!

    SvaraRadera
  2. Jag hade inte tänkt att det här var den tredje, tog bara den jag såg. :) Om du tycker att det här var den sega känns det ganska positivt inför de andra två!

    "Låt den rätte komma in" är inte så läskig, förutom några scener. Det är mer känslan bakom som kan vara lite creepy... :)

    SvaraRadera
  3. Men jag har vänner som talar om trauman när det gäller att gå upp på vinden samt vägen hem från tunnelbanan.... Men boken kanske var läskigare än filmen :)

    SvaraRadera
  4. Ah... Jag förstår. Den var hemskt snyggt filmad och jag förstår skräcken att gå hem själv... :)

    SvaraRadera