onsdag 6 maj 2009

Kulturfyra: UFO och böcker

DN berättar att Arkivet för ufo-forskning ska hålla öppet en dag. Alltså det svenska arkivet som ligger i Norrköping. Låt oss starta veckans Kulturfyra där.
1. Tror du på Ufon?
Nej. Men jag kan tänka mig att bli övertygad om motsatsen, varje gång jag ser en film om dylika, t ex Independence Day.
2. Vad skulle du säga om du såg en varelse komma ut ur ett Ufo?
"Shitt pommfritt". Verkligen ingen aning. Det skulle vara så otroligt osannolikt att jag inte skulle låta vidare intelligent i alla fall...
3. Om du mötte utomjordingar och de kunde läsa: vilken bok skulle du lämna över till dem?
Ett öga rött. Det skulle vara helt underbart att få dem att tro att det är så hela Sverige talar. Eller hela världen.
4. Läser du Science Fiction? Har du någon favoritbok eller serie i den kategorin? Om du inte läser Science fiction: vilken slags böcker engagerar dig mest?
Inte mycket. Jag älskar Liftarens guide till galaxen-serien, men är inte det mer parodi på hela genren? Jag har försökt att läsa annat, bl a något av Asimov, men blir aldrig såld på att läsa det. Det greppar mig inte. Jag gillar kanske inte en speciell genre, men de måste fånga mig, på något vis visa mig att de är intressanta för mig. Jane Austen är ett exempel. Arne Dahl ett annat namn som jag fastnat för på senare tid. Polisböcker är ofta trevliga att läsa, Elisabeth George, Mons Kallentoft o s v.
Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

  1. http://transcriptase.org/fiction/pelland-jennifer-captive-girl/ tycker jag är ett rätt bra exempel på fångande science fiction.

    //JJ

    SvaraRadera
  2. Jag ska kolla in det. Alltid kul med tips. Tack!

    SvaraRadera