måndag 11 augusti 2008

Fler filmer...


Oj så mycket film vi sett i helgen. Eller snarare i går och idag. I går såg jag om Wimbledon. Jag spelade in den när den gick på TV för ett tag sedan och har inte tagit mig tiden att se den förrän nu. Vilken miss. Ja, att jag inte sett den tidigare. Jag har sett den en gång tidigare, med J antar jag, och hade faktiskt glömt att jag gillade den ganska mycket. Jag ska skaffa den på DVD. En sorts sportigare variant av Notting Hill. Framgångsrik flicka möter pojke på väg ner i karriären. Har du inte sett den - Gör det! Paul Bettany är suverän.

I går började vi se I'm not there, filmen med sex olika Bob Dylan-personligheter och en extra berättarröst. Jag kan inte så mycket om Dylan, utan gick in i filmen med öppna ögon. Maken tröttnade på den efter 10 minuter så vi stängde av. Jag bestämde mig dock för att se klart den själv, jag var nyfiken på hur den skulle se ut. Jag såg klart den idag. Den är ganska spretig, det blir väl så när det är så många delar som ska in. Vissa personer var bättre än andra. Jag gillade verkligen Kate Blanchett, hennes variant var porträttlik och ganska goofy. "Jude! One word for your fans? -Astronaut".

Ben Whishaw* och Christian Bale var också porträttlika. Heath Ledger var ju också med i filmen. Inte så lik i mina ögon kanske, men han visade att han var en bra skådespelare. I orgon ska jag se honom i The Dark Knight.

Filmen jag såg med Maken i går och idag blev istället There will be blood. Till skillnad från No Country For Old Men så gillade jag den här filmen ganska direkt. Den var ganska långsam och lite hackig, men bra. Daniel Day-Lewis, som jag nästan alltid tycker spelar över på film, gjorde ett jättebra jobb och jag förstår att han fick en Oscar för rollen. Han spelar en man som är besatt av att alltid vinna. Om det är någon annan som vinner, eller ligger bra till, så ser han till att förstöra det. En fruktansvärd person. Han som spelar den frikyrklige prästen i filmen, Paul Danes, är också ruskigt bra. Han har alltid det där sneda leendet som gör att man tror att killen psykopat.

Nu ska jag åka in till stan och äta middag med Maken och Chicago-M. Kul!

* Men jag känner inte igen honom. Vad har han varit med i tidigare? Har han varit med i någon större film tidigare eller är detta lite av hans genombrott?

1 kommentar:

  1. Jag tog mig nyss i kragen och recenserade THERE WILL BE BLOOD i min blogg. Jag är väl inte lika överväldigad som alla andra kritiker...
    (NO COUNTRY FOR OLD MEN är otroligt mycket bättre)

    SvaraRadera