söndag 24 augusti 2008

Skördetider

Jag tittade ut genom fönstret idag och insåg att vi hade ganska många björnbär som behövde plockas innan de blev dåliga. En låda blev det, förmodligen lagom till en paj. De ligger i frysen just nu, sparar dem till ett annat tillfälle, någon gång när Maken är hemma igen.

När jag ändå var ute i trädgården passade jag på att plocka lite plommon också. Jag ska plocka fler i morgon. Planen är att göra chutney.

Ikväll har jag varit på äventyr. Mina undulater har varit ganska ledsna sedan Kiwi försvann igår, de har ropat efter henne hela tiden. Jag ringde därför helt sonika på en annons och köpte en ny efter att ha tittat på den. Inga bra bilder ännu, de kommer senare.

Hon är turkos med vit-svarta detaljer, otroligt söt! De kom väl inte överens direkt, men jag tror att det kommer att bli bra. Vi glömmer inte Kiwi, men skaffar lite nytt sällskap till dem.

--

I did a little bit of harvesting today. OK, very little. I had to save the blackberries, they were very ripe. I'll make a pie later, for now they'll stay in the freezer. After that I collected some plums as well, I want to try and make some chutney.

And I bought a new bird. This one is turquoise with black and white details. Very cute! We think that it is good for the other three birds to get a new little friend soon.

4 kommentarer:

  1. Other 3? I thought there were just 2? Chutney sounds good. You should post about it. I'm doing a book giveaway based on a review I was asked to give. Check it out.

    SvaraRadera
  2. We had four birds when you visited us... :) And now there are four again. It looks as though the new little one will be accepted by the others.

    Yeah, I´ll blog about it. I will look for recipies today and blog tomorrow.

    I saw your giveaway. It looks like a interesting book!

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ser ut! Pyssligt...
    Varför skriver du på engelska också, undrar nyfiken, förutom det uppenbara att fler kan läsa... är det inte mkt jobb?

    SvaraRadera
  4. Jag har amerikanska vänner som läser bloggen. Därför försöker jag att skriva så de förstår också. Lite övning också. Det blir inte så mycket mer jobb (utom när min bror ringer och rättar det jag skrivit);-)

    SvaraRadera