onsdag 13 augusti 2008

The Dark Knight

Först och främst: Det var en väldigt bra film. Väldigt högt ljud, men bra. Jag måste också säga att Christian Bale, bra som han var, ändå överträffades av inte bara en utan två personer. Jag gillade verkligen Heath Ledger, Jokern. Hans sista roll och vissa av hans repliker var så underbart sorgliga. Riktigt läskig variant av Joken, måste jag säga. Dessutom gillade jag att se Aaron Eckhart i en sådan här roll. Senast jag såg honom var i Kärlek på menyn. Visst, jag gillade honom där också, men det här var ju mycket mer en utmaning för honom.

Filmen var mycket mörk, men det är alltid mörkast strax före gryningen, som Harvey Dent (Eckhart) säger i ett av sina tal. Jag hade gärna sett mer av Bruce Wayne, jag gillar alltid hans blasé kommentarer. Han ska verkligen framstå som världens största slöfock som lever på pappas pengar.

Men som sagt, behållningen av filmen blir Ledger. Världen blev en mycket tråkigare plats den 22 januari i år. Frågan är hur Nolan ska kunna toppa skurklistan till nästa film. Det talas om Johnny Depp som The Riddler. Det sägs även att det finns kvar en del scener med Ledger. Det låter dock lite långsökt, tycker jag. Jag tror inte att Nolan vill profitera på Ledgers död. Men det är ju Hollywood...

"You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar