tisdag 18 oktober 2005

Första datorn

1992 såg jag en dator för första gången. Jag var inte så imponerad. Kan inte svara på var det var för märke eller något (gillade verkligen inte datorer då) men jag kan säga att programmet jag skrev i var Word Perfect. Blå skärm. Ganska hemskt faktiskt. På denna gymnasiebiblioteksdator skrev jag mitt specialarbete i skolan. Arbetet har jag glömt sedan länge, förmodligen ligger det hemma hos mina föräldrar i en låda någonstans. Datorn minns jag för två saker. För det första hade den ett program som man kunde öva upp sina latinkunskaper på. man fick gissa vad olika uttryck på latin betydde och så. Jag minns fortfarande "cave canem" (Varning för hunden)och "amor vincit omnia (kärleken övervinner allt). Varför känner jag mig som en tönt just nu?

Det andra var tangentbordsträningsprogrammet. Jag var så snabb på att skriva alfabetet med två-tre fingrar. Vad då ha rätt handfattning när man skriver? Överskattat, och vem säger att datorer kommer att finnas i framtiden?

Självklart förändrades detta när jag blev datalärare cirka två år senare. Med DOS-datorer. Windows fanns på en dator på skolan och det var så långsamt. Det är faktiskt ett sådant minne jag borde tänka på nästa gång jag är hos mina föräldrar eller svärföräldrarna och klagar för att deras Internet är så långsamt. Konstigt hur fort man kan glömma.

1 kommentar:

  1. Fast det lät ju ganska coolt i och för sig. Men inte alls som det var tänkt, förstås. :)

    SvaraRadera