söndag 1 september 2013

Söndagsmiddag

Igår gjorde vi en första svamptur ute vid stugan. Resultatet? Häpnadsväckande - om man med häpnadsväckande menar sju små stackare.

Idag passade vi på att ta en sväng i en annan del av skogen på väg hem. Inte en svamp blev det. Lite synd med tanke på att P2:s mantra ända sedan vi (ok , vår granne) hittade första kantarellen var svampsoppa. Jag var ganska skeptisk till barnens önskemål, men jag lovade att köpa svamp så vi kunde göra svampsoppa till middag idag.

Resultatet?

Nej, barnen gillade inte soppan och i synnerhet inte P2 som lade in originalförslaget. Den smakade inte som fröken gör den. *mutter mutter*

Men. Jag och Maken gillade den, så mycket t o m att det inte blev någon bild. Vi var fullt upptagna med att äta. :-)

Recept hämtat från Arla. I receptet fanns även körvel, men det hade jag inte hemma.

Champinjonsoppa

4 port

Beskrivning:
Skär svampen i mindre bitar. Skala och finhacka löken. Fräs lök och svamp i smör i en kastrull. Häll på vinet och låt det koka in ca 2 min. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Koka soppan under lock på medelvärme ca 10 min. Mixa den och häll tillbaka i kastrullen. Tillsätt grädde. Smaksätt med peppar. Värm soppan.

Ingredienser:
500 g champinjoner
4 st schalottenlök
smör
2 dl vitt vin
5 dl vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar (Jag tog en grönsaksbuljongtärning och en svampbuljongtärning. Det blev bra.)
2 ½ dl mellangrädde
2 krm vitpeppar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar