tisdag 14 september 2010

Kulturfyran om fildelning, filmer och Uppdrag granskning

En intressant kulturfyra denna vecka, jag har inte själv läst så mycket om Uppdrag gransknings program om fildelning, men blir sugen att se det ikväll på SVT 1 kl 20.00. Rosemari skriver:


Men jag undrar om det verkligen kan stämma att en miljon svenskar ser dessa piratkopierade filmer? Jag har inte sett någon piratkopierad film på hur många år som helst - och fildelning är för mig en död företeelse sedan Spotify kom så jag kan få tillgång till massor av musik, mer än jag behöver.

Här startar Kulturfyran:
1. Har du sett någon piratkopierad film de senaste två åren eller känner du någon som berättar att han/hon laddar ner piratkopierade filmer?
Jag tror inte att jag har sett någon piratkopierad film de senaste två åren, men jag känner ett par stycken som laddar ner piratkopierat. 
2. Vilken var den senaste filmen du såg - alltså överhuvudtaget: på bio, tv, dvd?
Toy Story 3 (3D) på bio. Om även TV-serier ska räknas så ser vi just nu på Mad men, säsong 2, på DVD. Jag ser ganska sällan på film på TV. I så fall spelar jag in dem, dels för att kunna se dem när jag vill, men främst för att skippa all eländig reklam - som bara verkar bli mer och mer.
(Har sett bilden på flera ställen utan angiven källa.)
3. Hämtar du något via fildelning nu för tiden, eller känner du någon som gör det?
Det har hänt att jag hämtat en eller annan låt, men det blir inte mycket. Men jag känner några som hämtar hem ganska mycket, både filmer och musik. Gillar jag låten jag laddar hem så köper jag skivan, det blir s a s  en provsmakning innan skivan köps.
Jag har Spotify, men sanningen att säga så har jag inte på programmet så ofta. Jag lyssnar främst på mina låtar via iTunes. Jag borde nog börja lyssna via Spotify igen, och funderar på att skaffa månadsabonnemanget och lyssna via telefonen. 
4. Tror du att det är sant att det där hemliga nätverket förser en miljon svenskar med piratkopierade filmer varje år?
Inte en aning. Det låter lite väl avancerat, men det förvånar mig inte ett dugg. Som sagt har jag inte läst in mig på vad programmet handlar om ännu, eller ens sett avsnittet, det borde jag egentligen göra innan jag uttalar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar