onsdag 23 oktober 2013

The wow-factor a k a hur man skapar sig mycket arbete på en helt vanlig tisdag...

Paketen från familjen. Det kan
kanske, eventuellt, möjligtvis finnas
en legobyggsats - eller två där... :)
I dag är en helt vanlig dag, men i morgon är inte en vanlig dag, ty då fyller P2 5 år. Our precious. :) Hela kvällen har han varit mer än vanlig stissig och hade mycket svårt att somna.

"I morgon, då ska jag öppna paket och få lego och bygga det."
"Tja, du hinner nog inte bygga ihop det eventuella lego du får innan det är dags att gå till förskolan", försökte jag.
"I morgon får jag inget lego och så bygger jag innan dagis" försökte han så istället.
"OK..." tyckte jag. Undrar vad det är han tror att han ska kunna bygga då...

Paket från mormor & moster & småkusinerna
i Mölndal. Dessutom kort från
morbrors svärföräldrar.
Planen var att baka en kladdkaka och ta med till förskolan, för att P2 skulle få fira lite extra att han fyller år. Maken var dock skeptisk till att alla barnen gillar choklad, så jag gjorde strösselmuffins istället. Eller... cupcakes får man nog säga, de är ganska små.

God smet!
Jag gjorde ett muffinsrecept ur en av Leilas bakböcker, Hello cupcake!, Walter's birthday cupcakes. Receptet följdes till punkt och pricka, men jag hade inte i någon lime (hade ingen hemma) och tog fram lite smörkräm som jag hade i frysen till topping. Jag hade kvar en smörkrämspåse från när jag testade ICA:s citronmakroner. Makronerna smakade gott den gången, men smeten flöt ut och det blev inga kakor och därmed inte heller något behov av citronsmörkräm. Nu blev den en accent till min frysta smörkräm. Allt vispades under en ganska lång stund och spritsades sedan på de svala muffinsen. I morgon bitti ska jag/vi även dekorera med strössel.

Färdigspritsade. Bilden tagen i kylskåpet,
om ni undrar över det dåliga ljuset. :)
Det var en sak till som inte stämmer med originalreceptet. Jag hade även i lite mer än en dl strössel i smeten för att ge en rolig effekt när de biter i dem. Läste ett recept hos Bambi inför P1:s kalas i vintras och nu lånade jag in strösseln i det här receptet istället. Enkelt sätt att få muffinsen lite mer festliga.

Klart P2 får en egen muffin i morgon bitti.
Om han är sugen på en sådan då.
I morgon blir det tidig väckning och inte alls senare avfärd till förskola och skola. Nej, P1 börjar skolan 08.10 och då ska han vara på plats. Eventuellt får han åka med Maken när han åker till jobbet, men då kommer P1 till skolan vid 07-tiden. Kanske lite väl tidigt...

Test av den inköpta stämpeln.
Och vilken färg fungerar bäst på rosa -
silver eller guld? (Det blev guldspöken)
I morgon eftermiddag ska P2 spela tennis och då hämtar Maken tidigt. P2 har beställt sushi eller pannkakor till middag, vi får se vilket det blir. Det vore i o f s ganska smidigt om Maken handlade sushi när han ändå åkte förbi Bromma Blocks på väg från tennisen i morgon. Vi får se.

Trodde ni verkligen att storebror inte skulle
få en muffin också...? :)
Spökena här bredvid blev ett alldeles unikt kort till P2 från oss. Jag köpte guld- och silverstämpeldynor på Panduro på rea i våras och nu vad det dags för invigning. Den enda stämpeln jag hittade var ett spöke, men det passar ju rätt bra i Halloweentider. :)

Nej, nu är jag toktrött. Dags att samla ihop P2:s jympaväska och sedan gå och lägga mig. Tidig morgon i morgon, som sagt var...












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar