tisdag 2 juni 2009

Filmer i helgen

Jo, jag vet. Det är tisdag, men tänkte i alla fall uppdatera vad jag sett i helgen. I lördags hyrde vi ett par filmer och åkte ut till Svärföräldrarna. Jag ville se de resterande två engelska Wallander-filmerna, men blev tillfälligt nedröstad av Maken. Istället blev det en kompromiss. Han valde Frozen river och så blev det Die Welle, som jag i o f s redan sett, men jag ville att han skulle se den också.

Frozen river är inte vad man kallar för en actionfilm, men vackert filmad. Den fick Bronshästen på Stockholms filmfestival förra året bland andra priser. Det handlar om två kvinnor som i brist på pengar börjar köra flyktingar över just en frusen sjö och över gränsen mellan Kanada och USA, mitt i Mohawkterritorium. Vacker och lågmäld. Inte riktigt vad jag ville se just då, men den var tankeväckande. Handlingen i korthet, hämtad från Lovefilms hemsida:
Det är dagarna före jul vid gränsen mellan USA och Kanada. Tvåbarnsmamman Ray har lämnats ensam. Hennes man har försvunnit med handpenningen till deras hus. Hon är nu i desperat behov av pengar och börjar tillsammans med en ung indiankvinna från området att smuggla invandrare över en frusen flod. Det ger snabba pengar. Till en början går allt som på räls, men en ödesdiger leverans och en brand i Rays hus, leder till att de måste göra en sista riskabel leverans för att kunna ställa saker och ting till rätta.

Die Welle har jag ju sett förut och det var intressant att se den även denna gång. Dynamiken i skolklassen som har en temavecka är riktigt bra. Jag gillar flera av elevernas rollprestationer och verkligen läraren, som spelas av Jürgen Vogel. Handlingen i korthet, hämtad från Lovefilms hemsida:
En lärare genomför ett kontroversiellt experiment i sin gymnasieklass, med syfte att få eleverna att förstå de mörka mekanismerna bakom nazismen och andra totalitära krafter. Men det oskyldiga försöket förvandlas snabbt till en okontrollerbar rörelse och plötsligt tar våldet överhanden. "Die Welle" bygger vidare på en verklig och omtalad tragedi som ägde rum i en skolklass i Kalifornien, 1967.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar