tisdag 16 juni 2009

Stavning

Hur har svenska folket det med stavningen egentligen? Det finns artiklar i alla större tidningar idag om en lista med ofta felstavade ord som Norstedts förlag satt ihop med hjälp av Språkrådet.

Snälla, kan mina elever läsa om detta och inse att de stavar fel?

Läs om listan i DN, AB, SvD och Expressen. Det är egentligen bara Expressen som gör en annorlunda vinkling på nyheten när de tar in Fredrik Lindström. Han säger bland annat (bl. a.):

Jag tycker inte att felstavning är ett själändamål i sig, men hade det inte funnits pionjärer som valt att stava fel så hade vi haft ett fruktansvärt krångligt språk i dag.

Även om jag tycker att man ska stava korrekt har han en poäng. Synd bara att det är ett felstavat ord i den meningen, det heter väl ändå självändamål? :)

1 kommentar:

  1. Haha, komiskt med stavfel i den berättande texten.

    Stavning! Alltså... jag förstår att språket ska utvecklas men jag är fortfarande gräsligt konservativ med vanlig stavning! Det är en sak med olika böjningar och former, men de gamla vanliga dubbelteckning av konsonant och simpla ord, snälla....

    SvaraRadera