måndag 3 mars 2008

Filmkväll...

Maken spelade poker med sitt gäng och då åkte jag helt sonika hem till J och såg på film. Två blev det, En ung Jane Austen (Becoming Jane) och Tillsammans är man mindre ensam (Ensemble, c'est tout).

Om man har läst något av Jane Austen och kan något om hennes liv så är filmen inte så där. Jag blev inte så värst imponerad av den här filmen. Jo, av Anne Hathaways brittiska accent, men det är nog det enda. Annars hade jag lika gärna kunnat se om Stolthet och fördom och Förnuft och känsla. Det känns som större delen av filmen kom från dessa två böcker.

Men visst, det var vackra miljöer, men det brukar det vara i dessa filmer.

Film nummer två för kvällen, Tillsammans är man mindre ensam, hade jag inga förväntningar på. Jag har inte läst boken och sett både positiva och mindre positiva omdömen om filmen. Nu när jag har sett filmen måste jag nog läsa boken. Det känns som om jag missade något. Det jag kan säga med bestämdhet är att jag gillar både Audrey Tautou (som vanligt) och Guillaume Canet (som i ganska många scener såg ut som McDreamy).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar