söndag 3 november 2013

P2:s förskolekalas 2013

Dukningen är nästan klar...
8 barn. Det var bara åtta barn. Det lät dock som närmare 20, ett tag i alla fall... Nu är det bara ursprungsensemblen kvar, och så grannkompisen då.

Jag gjorde muffinsen ur Leilas cupcakebok igen. Den här gången gjorde jag dessutom hennes frosting med philadelphiaost. De blev jättegoda! Även om jag skippade limeskal och -saft, pojkarna är inte så förtjusta i citrussmak. Det är dock ett jättebra grundrecept.


Walter's birthday cupcakes
(12 cupcakes)
3 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker (jag har gjort både med vitt och brunt socker)
1 tsk vaniljsocker (jag har snarare 1 1/2-2 tsk p g a att jag inte har någon annan smaksättning)
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft från tre limefrukter (jag hoppar alltså över detta)

1. Sätt på ugnen, 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt fluffigt.
3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd det försiktigt ner i smeten (jag har köpt en mjölsikt (se bild) på Ikea som jag använder).
5. Blanda i rivet skal och saft av lime. (Jag skippade detta steg. Istället hade jag i närmare en dl färgglatt strössel)
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. (Jag har uppenbarligen gjort cupcakes i mindre formar och då blir det ganska många mer än 12 st... Närmare 20-25)
7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Närbild på mina cupcakes
Cream cheese frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal från 3 limefrukter (som sagt, jag skippade detta)
150 g philadelphiaost

1. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker, rivet limeskal och philadelphiaost riktigt fluffigt.
2. Bred frostingen på kakorna och garnera med strössel och tårtljus (Jag spritsade ut frostingen istället och strödde på lite strössel och garnerade med chokladhjärtan)

Tjejerna och killarna separerades snart efter ankomst och sedan hade de lite olika saker för sig. Killarna lekte med lego och hade brottningsmatcher (!) medan tjejerna spelade Star wars-spel (!!) i källaren. Efter 25-30 minuter hade de dock kommit på att det var spännande att vara tillsammans och då blev det någon sorts pussjage. En av pojkarna kom och gömde sig hos mig eftersom "tjejerna vill döda mig - de pussas!".

När alla gått hem stannade grannflickan kvar ett tag. Kul, det var länge sedan de lekte. Hennes syster kom precis också, de ska vara här en stund.

Jag? Jag tänkte börja fixa middag, vet bara inte riktigt vad. Maken har åkt till jobbet, stackarn.

1 kommentar:

  1. Haha! "Tjejerna vill döda mig" de pussas! :D
    Grattis till er son! :)

    SvaraRadera