torsdag 21 november 2013

Bokrelease




Nu ikväll var jag på releasefest för en nyutgiven bok, Medan körsbärsträden blommar. Den handlar om författarens andra son, hans korta liv och om hur livet blev efter hans död.

Jag har inte läst mer än ett kapitel ännu, men är gripen av deras historia och vill verkligen få tillfälle att läsa hela boken snart.

Om boken:

Lukas blev nio dagar och två timmar.

Det finns för alltid ett Före och ett Efter. Hur överlever man förlusten av sitt barn?

Hur ser sorgen ut? Vad händer med oss i sorg? Hur reagerar omgivningen och hur önskar vi sörjande att den skulle reagera? Att läsa andras berättelser om att mista ett barn och om att uppleva sorg hjälpte mig att famla mig fram i mörkret. Det fanns andra som upplevt samma smärta, som överlevt och till och med börjat leva igen. Det fanns tröstande ord, igenkänning och bekräftelse på att mina reaktioner var normala. Därför vill jag också berätta.

Men min berättelse är även en mörk skildring av kampen för att återfå tilltron på livet genom en bebis till. Vad händer då när bebisen uteblir? När kroppen sviker och blöder, när graviditeterna en efter en slutar med missfall?

Medan körsbärsträden blommar är en bok om sorgen efter att förlora ett barn - livet som försvann just när det hade börjat. Om vägen fram till ett annat liv till slut som fortsätter, trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar