måndag 22 februari 2010

Middagstips.

Både jag och Maken gillade det här. Tre ändringar i receptet dock:
1) Jag hade i saft från en hel citron, vi gillar syrlig mat.
2) Jag hade ingen matlagningsgrädde hemma och tog istället mellanmjölk och blandade i lite vispgrädde mot slutet av tillagningstiden.
3) Jag kokade grov bulgur istället för couscous.





Haremsgryta med kyckling och citron:
4 kycklingfiléer, ca 500 g
2 vitlöksklyftor
smör
1/2 tsk salt
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1/2 hönsbuljongtärning
1 tsk kinesisk soja
1 tsk sambal oelek
1 msk honung
rivet skal och pressad saft av 1/2 citron
1 burk kikärtor
1/2 dl hackad persilja

Skär kycklingen i bitar. Skala och grovhacka vitlöken. Bryn kycklingen runt om i smör i en stekpanna, tillsätt salt och vitlök.

Blanda grädde, buljongtärning, soja, sambal oelek, honung och citronsaft i en gryta. Lägg i kycklingen och vitlöken. Låt koka under lock ca 10 min.

Skölj kikärtorna och låt rinna av. Rör ner citronskal, kikärtor och persilja. Låt koka 2 min till.

Servera med couscous och svarta oliver.

(bild och recept från Arla)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar