onsdag 15 februari 2012

Ändrade planer...

Jag hade planerat kvällen så perfekt. Pojkarna skulle få spela lite x-box fram till klockan 7, sedan skulle vi gå upp, byta till pyjamas, borsta tänderna, läsa böcker och sedan sova. Det blev inte riktigt så, men kul ändå.

Vid 18.15-tiden knackar det lite försynt på dörren, jag missar det nästan. Då står E - en av grannflickorna som lekt med P1 och P2 - där utanför med sin pappa och undrar om hon kanske kan få leka här ett tag? Självklart, tycker jag, och ropar fram P1, som står där med spelkontrollen i händerna. Det visar sig dock att a) P1 vill fortsätta spela spel och b) E tycker att det är kul också, även om hon aldrig spelat förut. Efter ett tag säger hon också att nu kan hon det här spelet och hon är faktiskt jättebra på det. Jag gillar barns kaxighet - till en gräns. :)

Vid 19-tiden meddelar E att hon blivit hungrig av allt det här spelandet och skulle gärna äta lite. Jag plockar fram lite av den pastagratäng som jag gjort till middag till henne. Då visar det sig att även P1 och P2 vill äta mer. Ett gott betyg för gratängen, antar jag. Vid "första" middagen äter P2 broccoli med god aptit och säger flera gånger att han verkligen gillar just denna grönsak. När de sedan äter gratängen kall tillsammans med E, som säger att hon inte gillar broccoli, då gillar plötsligt inte P2 det heller. Intressant... :)

När klockan nästan är 20 knackar det försynt på dörren igen och E:s pappa dyker upp och undrar om hon kan gå hem nu. Efter lite kringspringande går de iväg och jag kan fokusera på att lugna ner pojkarna. Det går ganska bra och P2 somnar slutligen vid 21. 

Det vore kul om pojkarna kunde leka lite mer med andra barn, de behöver lära sig sociala koder och samspel. Även om det vid maten med E mest dryftades kommentarer om pruttar - av alla tre... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar