söndag 16 augusti 2009

Kulturfyran: hur läser du?

Jag kan periodvis vara en bokslukare - men ibland hittar jag en bok som jag inte kan läsa snabbt, där jag vill njuta av vartenda ord och ta in alla bilder och dofter som boken förmedlar, ta in alla tankar den sätter igång.
Ja, hur läser vi? Veckans kulturfyra handlar om läsning.
1. Hur läser du?
Oftast snabbt. Jag lärde in snabbläsning någon gång under lågstadiet och har inte riktigt kommit ur detta stadium. Maken påstår att jag skummar och hoppar över delar av sidorna, men detta kallar jag ont förtal och avundsjuka. :)
Vissa böcker vill jag dock aldrig läsa klart, så jag drar ut på de sista kapitlen. Harry Potter-böckerna är ett sådant exempel, likaså daVinci-koden.

2. Hur många böcker läser du i månaden?

Det pendlar. Vissa månader inte en enda, andra månader kan det bli 3-4 stycken.

3. Vad läser du, vilken slags böcker? Vad läser du inte för slags böcker?
Jag läser nog egentligen allt. Sci-fi är jag inte helt förtjust i, inte heller ren skräck (även om jag slukade King och Koontz för X antal år sedan). Vill jag koppla av finns inget bättre än gammal hederlig chick-lit.

4. Vilka böcker står på tur att bli lästa av dig nu?

Jag är otroligt sugen på att läsa Pride and Prejudice and Zombies.
"It is a truth universally acknowledged that a zombie in possession of brains must be in want of more brains."
Annars letar jag inte efter böcker just nu. Böckerna får hitta mig. Låter det flummigt? Det är inget mot vad det känns som. :)

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar