fredag 31 juli 2009

Fredag

...och idag blir det trädgårdsarbete för hela slanten. Nja, förutom den lilla stund när jag åker till affären och hämtar min nya sötnos då'rå. Nackdelen med detta är att jag måste ha ett nytt mobilnummer, så nu måste jag även kontakta alla i adressboken för att meddela nytt nummer. Jaja, litet pris att betala.

Vi var ute hos Svärföräldrarna i tisdags och onsdags och passade då på att se ett par filmer, The Wrestler och Valkyrie.

The Wrestler är en mycket bra film, men lite blodig emellanåt. Det är ganska roligt att få se lite bakom klisserna på en wrestling-tävling, hur de gör upp vad man ska göra mot den andre innan matchen startar. Mickey Rourke är mycket bra i huvudrollen, "The Ram", killen som hade sin storhetstid på 80-talet men som fortfarande hankar sig fram, med lite sämre syn, taskigare minne och med hörapparat. Nu ska han ta sig tillbaka till de stora matcherna igen, genom en re-match mot en kille han mötte för 20 år sedan.

Filmen ska ha många beröringspunkter med hans eget liv och det kan jag tänka mig. Kul att han nu får fler roller, t ex i Ironman 2 (som jag längtar till).

Valkyrie är ju baserad på en verklig händelse och jag har sett en tysk variant på denna redan, Stauffenberg/Operation Valkyrie. Många bra och kända skådespelare är med i denna nya version, på gott och ont. Jag får inte samma känsla för filmen när jag känner igen varenda person i filmen. Det här är ju en verklig händelse, men det känns inte så. När som helst väntar jag mig att TC ska köra igång med räddning a la Mission impossible...

Men visst, jag gillar filmen. Jag var inte helt säker på det innan vi började, men det är en bra version. Bill Nighy är t ex suverän, som alltid.

(Detta inlägg skrevs kl 11 i förmiddags. Efter en del andra händelser kom jag på att jag inte lagt upp inlägget. Därför är det inte helt synkat med den aktuella tiden.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar