fredag 1 augusti 2008

Torsdag 31/7-08 (lite sent)

Denna dag skulle jag tala tyska. Maken skrämde upp mig under resan upp med att han och Herr S minsann skulle diskutera problemen i tredje världen och politiken i USA. Jag skulle sedan översätta allt. Av detta blev inte mycket. Vi hälsade på Herr und Frau S, sedan fortsatte de att ordna i trädgården. Det är en tjusig stuga han har där uppe, vännen från Chicago. Maken vill inte vara med på bild, men jag lyckades lura honom lite:


Ja, så där ser han ut på ett ungefär...


Lite åskkänningar där uppe, men när vi kom söder om Uppsala blev det bättre väder igen. Under kvällen var det dock lite regn här också, men inte mycket.

När vi kom hem skulle vi grilla. Dels hade vi med oss vännen från Chicago, dels kom Big M med familj. Två dagar i rad!

Jag gjorde en variant på den marinad som C gjorde när de var här senast. Hoisinsås, vanlig allround grillolja, lite brunt socker och olivolja. Proportionerna var väldigt mycket på en höft, måste jag medge. Detta använde jag för att marinera entrecoteskivorna och det penslades även på grillspetten.

Grillspetten bestod av paprika, halloumiost, ananas, cocktailtomater och champinjoner. Det ade varit bra med något mer som bröt av, men annars blev de riktigt bra.

Till detta hade vi potatisklyftor och en ganska matig sallad med bulgur, ruccola, spenat, rödbetsblad, tomater och gurka. Jag hade dels en kryddmix till bulguren som smakade tomat och basilika, dessutom gjorde jag en dressing med olivolja, rödvinsvinäger och salladsmix.


Till efterrätt vankades det hemgjord rabarberpaj och glass som Big M hade med sig. Gott!


The teeny, tiny English translation:

So, we went to Skärplinge and both the house and the parents looked good. There were a lot of ants and wasps there though.

For dinner I did a variation on the barbeque marinade that C did when she and M where here. Hoisin sauce, some brown sugar, and olive oil. I didn't measure it. I marinated the beef for about 1 hour and brushed the skewers with peppers, halloumi cheese, pineapple, little tomatoes and mushrooms I made.

Finally, I served also potato wedges and a big salad with bulgur, ruccola, spinach, beetroot leaves, tomatoes and cucumber with salad dressing.

For dessert, Big M & family brought a home made rhubarb pie and some vanilla ice cream. Yum!

2 kommentarer:

  1. OK.Now its working. Problem I think is resolved. Is he covering his head from the mosquitos?

    SvaraRadera
  2. Partly from mosquitos, but mostly from my camera, I think... :)

    SvaraRadera