måndag 18 augusti 2008

Nummer 901

Inlägg nummer 900 och jag klagar på att semestern är slut? Kunde jag inte vara lite mer kreativ än så? Jaja, på god väg mot fyrsiffrigt...

Jag såg två filmer i helgen. Den ena såg jag hemma hos mamma i fredags. Eftersom hon har ganska ont om TV-kanaler blev det TV4. Mellan alla tusentals reklaminslag verkade de också visa en film, The Core. Det är en katastroffilm, typ Armageddon fast i jordens inre. Inte ALLS min stil, om det inte var för att jag lade märke till att Aaron Eckhart hade huvudrollen. Han spelade en universitetsprofessor. Dessutom var både Stanley Tucci och Hilary Swank med.

Det förekom otroligt många snygga specialeffekter, som det brukar göra i sådana filmer. Bland annat förstörs Colosseum på ett riktigt ordentligt sätt*. I övrigt var den inte vidare speciell. Men som sagt, Eckhart var med.

Film nummer två såg vi i går. Äntligen såg vi This is England. En riktigt bra film. Killen i huvudrollen, Thomas Turgoose, var ett riktigt klipp. Han är både mjuk och hård på samma gång. Han har en framtid inom filmen.

Filmen handlar om en kille som är lite mobbad och som förlorat sin pappa. Tiden är ungefär 1983 och Thatcher är vid makten. Han får nya vänner(eller rättare sagt får vänner punkt) i ett skinheadgäng med lite äldre killar & tjejer. Sedan kommer en av killarna i gänget ut från fängelset och livet förändras en del. Filmen tar upp både skinheads som är rasistiska och de som inte är det. Hur åsikter kan splittra kompisgäng som skulle vara för evigt. Snygg att se på, frisyrerna (främst på tjejerna, de ser inte kloka ut), kläderna, miljöerna, ja allt!

Läs mer om filmen här, här och här! Och för allt som är heligt: Se den!



* Min favoritscen när det gäller byggnader-som-förstörs-i-katastroffilmer är dock när Vita huset sprängs i Independence Day. Jäklar så snyggt! Förresten, jämför gärna de här båda filmaffischerna. Är inte de lite lika?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar