onsdag 8 december 2010

Lussebullar 2010 - ett nytt recept.

Jag känner mig tydligen så pass kaxig att jag testar ett nytt recept på lussebullar i år. Denna gång hittade jag en variant i DN:s söndagsbilaga som lät intressant. Denna omfattar två degar - och en del kladd. Deg 1 innehåller lite smör, jäst, mjölk, mjöl, salt och lite socker. Denna ska jäsa en timme och sedan ska den blandas med deg 2: mer socker och smör som rörs vitt, saffran och ett ägg.
Jag gjorde släta bullar denna gång, ska försöka hinna göra en längd eller lussebullar också.
Recept (Från Dagens Nyheter)
Deg 1:
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 msk strösocker
1 tsk salt
12-13 dl vetemjöl
Deg 2:
1 g saffran (gärna trådsaffran) Lite lite tycker jag, saffranssmaken kom inte riktigt fram
1 sockerbit Jag hade strösocker istället, har inga sockerbitar hemma...
125 g smör, rumsvarmt
1½ dl strösocker
1 ägg
ca 5 dl vetemjöl Jag hade lite mer än så
Till pensling & garnering:
1 ägg + russin
alt 
50 g smält smör + strösocker
Gör så här:
1. Deg 1: Smält smöret och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt, 37 grader. Rör ut jästen i degspadet. Tillsätt socker, salt och mjölet, lite i taget. Arbeta ihop det hela väl till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme. 
2. Deg 2: Stöt saffranet och sockerbiten i en mortel. Rör smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägg och saffran.
3. Blanda de båda degarna och tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta degen riktigt väl. Forma lussekatter. Tryck dit ett russin vid varje ände och lägg dem efterhand på smord plåt eller plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i c:a 20 minuter.

4. Pensla med ägg och grädda katterna i 225–250 grader varm ugn i 7–9 minuter. Eller grädda katterna openslade.
5. Pensla dem sedan med smält smör och doppa dem i strösocker. Låt svalna under duk.
Receptet är hämtat ur boken ”Monikas jul” (Piratförlaget).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar