onsdag 30 juni 2010

Sommarens böcker...



Jag ska ta en titt på den här True Blood-febern som verkar råda. Vi börjar med bok 1, Död tills mörkret faller (Dead until dark), så får vi se. Den verkar dock lättläst, eller snarare lätt att sugas in i (no pun intended).

Alex Schulmans Skynda att älska har jag varit nyfiken på länge. Nu ska den läsas! Jag är något ambivalent när det gäller honom, men jag tror att jag kommer att tycka om det här. Och sakna pappa samtidigt. På Bokus kan man läsa om boken:
I Skynda att älska får läsarna möta en ny sida av Alex Schulman. Det är ett slående ömsint, vemodigt och kärleksfullt porträtt av en far. Vemod och sorg blandas med humor och oceaner av kärlek. 
Jag gillade Historikern, som kom ut härom året. Nu tänkte jag läsa The Swan Thieves av samma författarinna, Elisabeth Kostova. Boken är tjock, men förhoppningsvis läsvärd. Istället för Dracula verkar handlingen denna gång ha sin rot i den franska impressionismen. Baksidestexten lyder:
Kostova's masterful new novel travels from American cities to the coast of Normandy; from the late nineteenth century to the late twentieth, from young love to last love. The Swan Thieves is a story of obsession, history's losses, and the power of art to preserve hope.

Slutligen, en bok jag inte vet något om. The Shakespeare curse, skriven av J. L. Carrell. Vet inget om författaren heller, men hon (Jennifer Lee) har tydligen skrivit The Shakespeare Secret tidigare. Det känns som om hon är i ett ganska avgränsat fack... Bokus skriver om boken:
The cast is unnerved both by the gruesome pranks and the historical creepiness of this play, and consider abandoning the production. But a local young boy, the namesake of the 17th-century actor who first played the role of Lady Macbeth, is abducted, and the puzzling ransom notes make the boy's survival dependent upon making the play happen. As opening night approaches, Kate digs deep into the obscure and magical allusions in Macbeth, and draws on all her skill and knowledge of occult Shakespeare to decipher the ransom note riddles and save the kidnapped boy.
Det finns en recension av denna bok på Bokus hemsida och den är inte vidare upplyftande. Vi får se om jag håller med...

Vänta här nu... Har inte jag läst den där boken? Jag köpte en bok som hette något med Shakespeare när vi åkte till Egypten 2008. Kan mycket väl vara hennes förra bok. Måste kolla upp... Jo, banne mig. Jag har hennes första bok i bokhyllan. Där ser man. Jag minns boken som rätt OK, men författaren har inte gjort något bestående intryck på mig. Det finns inget om henne på Wikipedia heller, vare sig den svenska eller den engelska. På Bokus kan man läsa lite mer om henne:
J L Carrell has a PhD in English and American literature from Harvard and has taught the History and Literature programme at the prestigious university - as well as directing Shakespeare for Harvard's Hyperion Theatre Company.
Ja, men då kan jag förstå hennes insnöande på Shakespeare. Skriv om det du känner till, typ.

(Små bilder hämtade från Bokus hemsida, sök på respektive bok. Stor samlingsbild tagen av undertecknad.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar