lördag 19 oktober 2013

*argh*

Maken och barnen åkte till farfar för att ge mig lite välbehövd rättningstid. Nu har jag hunnit titta på fyra arbeten och är så fruktansvärt upprörd. Alla är skrivna av samma elev och samtliga är avskrivna från källor på internet. Hen har inte läst mina instruktioner utan bara klippt och klistrat. Eller... Nej. Hen har läst texterna på nätet och skrivit av dem, tor jag. En del är nämligen felstavat.

Jag pratar så mycket om att man ska skriva med egna ord och inte bara skriva av... Jag blir så trött. När hen dessutom använt sig av en skolarbetessida som kostar pengar om man vill läsa hela arbetet - då blir jag faktiskt arg. Då är det inte längre okunskap enligt mig. Då är man ute efter att få ett högt betyg med minsta möjliga ansträngning.

Det får mig osökt att tänka på det här och det här. Mest det förstnämnda, dock.

3 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig. Jag försöker dock göra arbeten som innehåller någon del som jag vet är ovanlig. En elev hittade ett elevarbete som en elev gjort för mig för flera år sedan och lämnade in det. Det var lite metafusk över det hela :). Fast det är ett problem och svårt att få till. Inte ens på universitetsnivå fungerar det ju.

    Trevlig rättning :).

    SvaraRadera
  2. Jo, jag försöker göra lite speciella delar också. Då blir det en första ledtråd att något inte stämmer att de inte utfört uppgiften som det står. Det var också min första varningssignal igår.

    Idag är jag solokvist med pojkarna, så idag lär det inte bli mycket rättat. Vi får se hur det blir i morgon. :-)

    SvaraRadera
  3. Kul med ditt metafusk, förresten! :-)

    SvaraRadera