lördag 28 september 2013

Filmhelg

Helgen har gått i filmens tecken. Igår när Maken kom hem hade han med sig två filmer, De fem legenderna (Rise of the Guardians) och Zero Dark Thirty. Vi kollade på den förstnämnda tillsammans med pojkarna igår och den var helt OK. Pojkarna tyckte dock att den var lite skrämmande ibland, i synnerhet när nattmaran dyker upp. Jag tror att jag skulle vilja se den på engelska, det var lite menlösa röster på svenska. Jack Frost vill bli sedd av barnen och vara en lika stor legend som jultomten och påskharen. Vad händer när nattmaran försöker ta över legendernas plats i barnens hjärtan?

När pojkarna lagt sig började vi se Zero Dark Thirty, filmen som handlar om hur man försöker få tag i bin Laden och hur man till slut hittar honom i Pakistan och skjuter honom.

En välgjord film, men jag var inte så begeistrad. Maken somnade dessutom, så vi såg klart den nu i kväll. Intressant att se hur man gick till väga för att få tag i honom.

Idag, när vi kom hem från lekland med barnen passade Maken på att gå ner i biorummet och se på film. Jag smög ner lite då och då, i synnerhet eftersom han höll på att se The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert. Underbara rolltolkningar av Hugo Weaving, Guy Pierce och Terence Stamp. Vi har båda sett den förut, men det var ett tag sedan och den är helt klart sevärd, om och om igen.

Jag har sagt till Maken att jag vill se musikalen som precis haft premiär på Göta Lejon. Det verkar som om jag kan få med honom... :)

Slutligen tittade vi på Sideways. Om man nu pratar om filmer som vi sett förut, så är nog den här en som jag kan se hur många gånger som helst, utan att tröttna. Jag älskar den här filmen, trots att huvudpersonerna egentligen är något av självupptagna pretentiösa kräk. Underbar film, jag älskar den. Nio år gammal film, som egentligen inte sett ut att åldrats en dag.

När jag ser den får jag en sådan otrolig lust att åka runt i Kaliforniens vindistrikt med bil och provsmaka en massa vin. Hoppas att det blir av någon gång...

Nu ska jag gå och hänga tvätt och sedan sova. I morgon blir det frisörbesök och sedan en tur till kompisar. Ser fram emot det.

2 kommentarer:

  1. Kul med massa film.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  2. Du får rapportera om dyr blir av att se Priscilla, är också lite sugen på den utan att ha sett filmen dock.

    SvaraRadera