lördag 22 februari 2014

Tidigt firande.

I morgon firar vi P1 som fyller sju år. Idag är kusinerna och farfar här och firar. A1 kommer sedan också. Jag frågade igår hurdan tårta han ville ha och svaret kom snabbt: marängtårta med jordgubbsfyllning i och chokladfyllning utanpå. Dessutom ville han ha en ros.

I förmiddags åkte jag och handlade till idag men även presenter till Maken som följer efter mig in i fyrtioårsåldern nästa vecka. :-)

På Panduro hittade jag jordgubbsmousse och chokladmousse för 59 kr/styck. Båda skulle enligt texten på burken vara lämpliga som fyllning i tårtor och/eller cupcakes. Dessutom hittade jag en blomform till min sugarpaste.


Jag var lite skeptisk till pulvret, men tänkte att man alltid kan testa. Båda mousserna ska blandas med lite vatten, stå och svälla lite och sedan vispas upp med grädde. En burk räcker till tre doser á 2,5 dl grädde.

Det var lite meckigt att få ut min marshmallowsugarpaste (f ö mycket god!) ur formen, men till sist blev det bra. Det var bara att lirka.

Det enda som är mindre bra med tårtan är att jag vispade chokladgrädden lite för löst. Annars var den god. Jordgubbsmoussen var dock helt underbar. Det var jordgubbsgranulat i pulvret och det smakade verkligen jordgubbe.

Nu står resterna i frysen och väntar in A1. Tror att jag ska smyga dit och ta ett smakprov till...

3 kommentarer:

  1. Vilken fin tårta!

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  2. Så fint du gör! Grattishälsningar!

    SvaraRadera
  3. Åhhhhh, vad gott!
    Ett litet tips när du gör figurer av sockerpasta i silikonformar:
    Dutta lite florsocker eller majzena i formen, skaka ur överflödet, tryck i pastan, ta daaaa, lossnar lätt som en plätt!

    SvaraRadera