Visar inlägg med etikett Colin Firth. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Colin Firth. Visa alla inlägg

tisdag 6 september 2011

Filmsuccé

Daniel Alfredsson har regisserat min favorit - Colin Firth. :) Filmen Tinker, Tailor, Soldier, Spy har tydligen premiär på juldagen här, men har visats i Venedig i helgen.

Bra skådespelare finns det gott om i filmen. Förutom ovan nämnde finns även Gary Oldman, som sällan gör en dålig film, och även Tom Hardy, som jag gillade i Inception. De två spelar för närvarande in samma film, The Dark Knight Rises (som jag också ser fram emot).

Snygga affischer var det också. Igår kväll såg jag för första gången en trailer för filmen i Breaking news på femman igår. Jag blev direkt sugen på att se filmen. Är det december snart...?



torsdag 21 juli 2011

Stolthet och fördom - The Opera

Jag läste på Kulturbloggen att Stolthet och fördom nu är en opera. Den ska spelas på Vadstena slott i slutet av juli och nästan hela augusti. Åh, den skulle jag vilja se. I och för sig började min fascination för Jane Austen när jag såg Colin Firth som mr Darcy för första gången, men den fortsatte när jag läste boken och de andra hon skrivit. 

söndag 27 februari 2011

The King's Speech




Jo, men visst var filmen bra! Riktigt bra skådespelarinsatser från alla håll. Michael Gambon spelar gamle kungen, George V. Geoffrey Rush spelar talpedagogen som hjälper hertigen av York/kung George VI och Helena Bonham Carter spelar drottningmodern och gör det på ett lysande sätt. Men det är ju Colin Firths film. Han agerar på ett mycket bra sätt och statyetten borde bli hans i natt.

Jag var orolig över att eventuellt ha haft för stora förhoppningar om filmen och således bli besviken, men nej. Den var precis vad jag hade förväntat mig, och mer därtill.

12 Oscarsklasser är den nominerad i, och jag hoppas att de vinner de flesta - men det lär de inte göra. Bästa manliga huvudroll borde de dock ta hem, Colin hade verkligen pondus i rollen.

Jag är osäker på om Rush nominerades för rollen som Lionel Logue, men det borde han verkligen ha blivit. Mycket bra insats!

Handlingen, hämtad från Wikipedia:
Kung Georg V dör i januari 1936 och efterträds av den motvillige monarken Edvard VIII som emellertid abdikerar i december samma år. Prins Albert, hertig av York, står i tur och blir kung med namnet Georg VI. Han känner sig mycket osäker inför offentliga framträdanden, då han lider av svår stamning. Flera läkare har misslyckats med att komma till bukt med kungens stamning. Via en annons i tidningen kontaktar man den självlärde logopeden Lionel Logue. Hans behandlingsmetoder är minst sagt okonventionella, men med tiden växer en försiktig men nära vänskap fram mellan kungen och Logue.





måndag 14 juli 2008

Mera Mamma Mia

Sånginsatser från Colin Firth. "Your mother knew quite a rebel." Han har en viss Cockney-dialekt i låten, vet inte om det är med flit eller inte. Det finns mycket mer från filmen här.


Mamma Mia...


...here I go again... My my, vilken underbar film! Maken klagade under större delen av bilresan hem över att Brosnan inte kunde sjunga. Det kunde han väl inte riktigt heller, men Gud så bra han försökte! Streep var underbar. Woman power! Colin kan ju i alla fall sjunga, så jag har inga bekymmer med honom. Stellan S var helt OK, han behövde ju inte sjunga så mycket. Christine Baranski var rolig, som alltid.

Jag dansade ut från biografen och både jag & Svärmor vill se den igen. Snart. Det här är en film som man blir glad av. Alla låtarna sitter kvar i huvudet under en lång, lång tid.

lördag 5 juli 2008

Colin

Sara kan man alltid lita på. Jag trodde att hon fortfarande var i London, men givetvis hittade även hon till Colin. Som man kan se här så var hon lite närmare Colin än vad jag var (ville/vågade inte tränga mig för långt fram) och hon fick även bättre foton på honom. Obsessive, jag? Oh yeah.

fredag 4 juli 2008

Pressfotograf...?



...blir jag nog aldrig. Jag insåg nog aldrig hur mycket människor det skulle finnas runt avspärrningarna vid Rival. Inte tar jag bra kort med mobilen heller. Don't quit your day job, typ. Av tio försök så är det kortet ovan och ett, kanske två till som kan se en aning av vad de föreställer. Jag fick varken Streep, Brosnan eller Firth på bild*. Jag kan dock intyga att samtliga tre var ursnygga**. Först när de hade passerat kom jag på var den bästa platsen för mig var. Följdaktligen fick jag ett OK kort*** på en av birollsinnehavarna. Närmare bestämt hon som var med med i TV-serien Cybill på 90-talet,
Christine Baranski.

Som ni ser var det pampigt värre, Arméns trumkår är en riktigt schysst orkester, men som någon sa brevid mig: Vad har det här att göra med filmen? Svaret? Absolut ingenting.

Jag ser fortfarande fram emot att se filmen. Den är nog bra. Det blir att se den med Svärföräldrarna, vi såg ju musikalen med dem så de vill se den här med oss också.

* Jo, Brosnan, men sjukt suddigt. Jag tror att det är han i alla fall...
** ... men att Colin var snyggast of course.
*** m a o ett kort där man avlägset kan se vem det föreställer...

Galapremiär

OK. Jag har varit väldigt frånvarande på sistone, mycket beroende på att jag jobbar bort det sista inför semestern. Bättring utlovas. Från nästa vecka är jag faktiskt ledig. Jag har t ex läst ut boken jag skrev om tidigare, men mer om detta senare.

Ikväll är det premiär för Mamma Mia! biografen Rival i Stockholm. Jag måste erkänna att jag är sjukt sugen på att stå utanför och tjoa som en annan fjortis. Colin Firth är i samma stad som jag! Det händer baske mig inte allt för ofta. Lägg på då att Pierce Brosnan är i stan också, men var är Stellan?

Tydligen har B&B en egen A-gästlista som är inbjudna. Innebär det då att det inte är en massa C-kändisar som är inbjudna? Kul som omväxling.

Åh, jag är sugen på att inte åka hem än och i stället ställa mig beredd med kameran... nej, mobilkameran. Smygpremiär på filmen ikväll på ett antal biografer i stan också, bl a Heron. Om man kanske skulle göra det näst bästa. I alla fall se Colin på film.

Betygen då? Jo, Aftonbladet ger den 4+ och Expressen ger den 3+, tack vare Meryl Streep. DN och SvD verkar inte ha recenserat den ännu, i alla fall inte i nätupplagan.

fredag 17 augusti 2007

Filmer som jag tror att jag vill se, del 1...


The Last Legion. En film som utspelar sig under det romerska rikets förfall, samtidigt som det också tar upp Arthurslegenden. Med Colin Firth och Ben Kingsley i stora roller. Jo, det kan nog vara helt OK. Historienörden i mig kan få sitt lystmäte, samtidigt som jag kan se Firth (och det är oftast inte fel)

tisdag 3 juli 2007

Jag fortsatte att se på Love actually igår kväll. Det blir något sorts konstigt etappseende, en halvtimme där, fyrtiofem minuter där... Nu har jag sett fram tills dess att Alan Rickmans chefsfigur ska gå & handla julklappar. Snart dyker Rowan Atkinson upp!

För en gång skull koncentrerar jag mig mest på Bill Nighy. I vanliga fall brukar jag rikta in mig på Firth-Rickman-Grant, men nu tycker jag att det är jättekul att specialkolla in hans scener. Han har ett alldeles speciellt sätt att röra sig och att prata. Det syns alltid direkt att det är han, även när han först syns bakifrån (Shaun och the Dead) eller när han ser ut som en bläckfisk (Pirates II & III).

torsdag 1 mars 2007

Halv film.

Vi började se på Where the truth lies (Svensk titel: Sanna lögner. Får mig att tänka på någon billig såpa...) i går kväll. Filmen hann till kanske mitten innan Maken insåg att han var för febrig & trött för att se klart den. Hoppas göra det ikväll. Han undrade också hur sjuk han var i videobutiken eftersom han faktiskt hyrt en film med Colin Firth utan att tänka efter först. Jag blev givetvis överlycklig. År av lugn övertalning har gett avkastning. Äntligen väljer han viljer med mina favoritskådespelare... Colin är alltså i huvudrollen, tillsammans med Kevin Bacon, en annan favvo.

Än så länge verkar filmen helt OK, även om jag inte riktigt förstår tjuskraften i ett par "has-been"-kändisar 15 år senare. Mordgåtan som ingår är intressant, även om jag anar att den är hyfsat lättbegriplig.

Jaja, Colin är ju alltid Colin...

Efter att Maken gick och lade sig såg jag på tre avsnitt av West Wing. Konstigt, jag vet vad som kommer att hända, men serien är fortfarande så bra! Man fastnar verkligen i de olika personerna.